E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Startsida / Inlägg

Microsoft show – domen

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Microsoft gick på knock direkt.
Och efter det kunde utmanarna inte resa sig upp.
Herregud – att de lyckades återförena Beatles har vi ju nästan glömt bort i störtfloden av saker som ”Halo reach”, ”Metal gear solid rising”, ”Crackdown 2”, ”Left 4 dead 2”, ”Forza 3”, ”Alan Wake” och ”Shadow complex”.
På samma sätt som vi knappt tagit någon notis om att Sverige äntligen får den där video-on-demand-tjänsten i 1080p och 5.1. Eller att gränssnittet för NXE-Facebook tilltalade. Eller att LastFM ju faktiskt gör Xbox 360 till en riktigt kompetent jukebox.
Och ändå är allt ovan sånt vi kan förvänta oss av Microsoft. Toppspelen och ett konsekvent ”if you can’t beat them – buy them”-tänk.

”Project Natal” var därför en av de största showstoppers E3 sett. Kameran som identifierar din kropp och röst övertygade med en vansinnigt välregisserad demonstration. Att Spielberg hyllade den – och att journalister fick chansen att testa tekniken på mässgolvet – gjorde inte saken sämre. Och när Peter Molyneux presenterade den virtuelle pojken Milo stod världen still i några minuter.
Det var E3 när E3 är som allra bäst, med glimtar av framtiden vi inte riktigt kunde ana.
Under dagarna som följde kom förstås frågorna.
Hur fungerar den där ”Natal” i vardagsrummet, bland möbler och människor?
Vilka spel kan de användas till – och vill vi verkligen att också Xbox 360 blir en maskin med vilken man inte kan luta sig tillbaka i soffan? (Svaret på just den frågan är redan besvarad: Microsoft tänker sig tre typer av spelsätt: med vanlig handkontroll, med Natal eller en blandning av de båda.)
När släpps den och hur mycket kommer den att kosta?

Utöver det – hur bra tekniken än är måste Microsoft lägga oerhört mycket tid och resurser på att skapa ”killer-spelet” till sin killer app. De måste skapa sitt eget ”Wii sports” och de måste antagligen bundla ett sånt spel med ”Natal” – backat av kraftig marknadsföring. De är redan en bit på väg – deras nuvarande slogan ”controller-free gaming” säger allt i två och ett halvt ord.
Men vilka svar vi än får på dessa frågor går det inte att förneka faktum:
Microsofts show hade allt. Precis allt.
Utom ”Agent”.

/Peter

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson och Elliot Morseth Edvinsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB