E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Startsida / Inlägg

E3-roundup

av Alfred Holmgren
201006144068.jpg

E3 är slut, men det är inte sakerna jag vill säga. Här följer lite text om lite spel jag finner det värt att skriva lite om. Lite nöje!

Halo: Reach Rymdstriderna är jag lite osäker på – jag är osäker på ALLT som riskerar att bryta flowet nu när Bungie får sin sista chans att göra det slutgiltiga Halo-spelet – men annars finns inte ett moln på himlen. Firefight, herregud. Firefight är ännu roligare än i ODST, och långt mer tweakbart. Att vanliga multiplayern är magnifik har jag vetat (och tjatat om) sedan betan. Det här är det enda spelet på E3 – Marvel vs Capcom 3 undantaget – som jag fortfarande kommer spela om fem år.

Metroid: Other M Bättre än när jag spelade det i London. Förmodligen har det lika mycket med bristen på mellansekvenser att göra som den rätt fina banan. Känns fortfarande som ett Shadow Complex i 3D, som ju i sin tur var ett Metroid Prime i 2,5D. Men förstapersonsläget är ofattbart frustrerande. Jag såg förresten att Epic Mickey använder sig av något liknande. Bu!

Epic Mickey Wow. Den episka versionen av Musse själv är den coolaste spelhjälten på hela E3, och världarna sjuder och bubblar av giftiga färger. Men de renodlade plattformsbanorna ser inte vidare robusta ut.

Donkey Kong Country Returns Flög upp i taket när jag såg det på presskonferensen. Eller HÖRDE, borde jag säga. Det var nog mest den ikoniska musiken som jagade fram febern i mig. Den bit jag senare spelade imponerade inte särskilt på något sätt. Men räkna aldrig ut Retro Studios.

Zelda: Skyward Sword Det har redan bryggts rubriker på att jag inte är ”helt såld på grafikstilen i Zelda”. Och det är jag inte. De rätt matta färgerna matchar inte förväntningarna och tömmer Zelda på rätt mycket av sin klassiska stämning. Annars känns det som det brukar. Motion plus-styrningen funkar visserligen bra – på tiden att någon gör något av det tillbehöret – men FULL kontroll över Links svärd har man inte.

3DS Jag har tjatat ihjäl mig om den här prylen, och ni som lyssnat har redan förbokat en vid det här laget. Den som köper en PSP efter årets E3 är dum i huvudet. Ni får gärna citera mig om ett år, för jag kommer ha lika rätt då.

Gran Turismo 5 Sorgligt nog inte alls lika överväldigande som alla glassiga trailers gärna vill påstå. Men jag kommer sitta som fastspikad ändå. Gran Turismos karriärläge är alla spelberoendens moder. 

Killzone 3 Det är ett FPS och det är rätt snyggt. Där har ni sanningen om Killzone. Med 3D-glasögon på blir det lite mer intressant. Effekten är inte riktigt framme än, men när det funkar är det så man bara vill falla rakt in i skärmen. Någon form av revolution är utan tvekan på gång. Men Killzone 3 kommer inte bli startskottet. 

Vanquish E3:s roligaste spel.

Marvel vs Capcom 3 Fråga mig igen om tio år. 

Okamiden Det är redan underbart, men något kändes fel. Tror det handlar om att jag tycker det är lite töntigt med topdown-Zelda. Jag kan inte leva mig in i det, även om det är klyftiga pussel och så. Jag vill att Okami ska vara så vackert att jag får hjärtsvikt. Annars får det vara.

Brink E3:s tråkigaste spel. Co-op och rollspelande är säkert kul här, precis som i Borderlands. Men herregud vilken trist grafik och vilka fattiga strider. Ska vi ta det här på allvar 2010?

Rock Band 3 Tja, vad förväntar ni er? Det är Rock Band. Nya gitarren fick man inte testa. Klaviaturet – med sina omkring 15 aktiva tangenter åt gången – är i början väldigt svårspelat eftersom ögonen inte riktigt vill kommunicera med fingrarna lika snabbt som man är van vid. Men jag beundrar Harmonix något enormt. Det här spelet kommer piska Guitar Hero 6 så hårt att det redan nu är pinsamt.

Little Big Planet 2 Sony har sitt svagaste E3 på länge, och mitt i allt det sitt kanske starkaste spel den här generationen. LBP2 tar användarskapandet till platser dit vi aldrig trodde att det skulle komma.

Sonic Colors Jag hajade till när jag en bit in i presentationen såg att producenten spelade med en Wiimote. Jag trodde Sonic Colors var ett 360-spel. Det antar jag är ett gott betyg. Men man hör ju redan på namnet att Sega är ute och cyklar igen. Som vanligt.

Rage Tiden då Ids grafikmotorer kunde få hela världen att stanna upp är förbi. Rage är kanske det tekniskt snyggaste spelet på hela E3, jag har faktiskt ingen aning. Skillnaderna är så små idag. Striderna ser ut ungefär som de gjorde i Doom 3, och att Id försöker berätta en story också bådar inte direkt gott. Men miljöerna är lika absurt genomarbetade som bilarna i Gran Turismo 5.

Fable 3 Peter Molyneux är en vandrande, talande, spelutvecklande elstorm av kreativitet. Se till att ni jordar er innan ni spelar Fable 3.

Goldeneye Jag är så jävla arg på Activision för den här dyngan. Ni ska ha klart för er att det är en remake av filmen, inte spelet. Så ju mindre vi säger om det desto bättre.

Gears of War 3 Fina miljöer, fula män. VÄLDIGT fina miljöer. Och ännu fulare män. Jag får det inte att gå ihop – det är som att matcha Prada Sport med Dressmann – men jag tänker inte ägna fler minuter av mitt liv åt det här mysteriet.

Dance Masters Konami is talking dance games to whole new RAVEL!!!!!!

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB