E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Startsida / Inlägg

Så blir Metal gear solid: Rising

av Peter Ottsjö, spelredaktör
Rising_1.jpg Rising_2.jpg

Raidens svärdchoppande i trailern på Microsofts presskonferens häromdagen framstod som ett centralt inslag i ”Metal gear solid: Rising”. Det är det. På ännu en presskonferens, nu var det Konamis tur, förklarade producenten Shigenobu Matsuyama att slicandet måste ske med omsorg.
– Ni såg Raiden dra ut inälvorna ur en cyborg (det gjorde vi verkligen, reds anm). Vi kallar det han drog ut ett magbatteri. Det gav honom energi. Men det går också att ta information. Så tar man sig vidare i spelet. Men till skillnad från andra actionspel måste du vara strategisk och sikta när du svingar svärdet. Det är ett steg vidare från andra svärdspel på marknaden.
Alltså, spelaren absorberar olika grejer beroende på hur den träffar föremål och fiender.

Storymässigt blir
”Rising” en brygga mellan och en förklaring till Raidens två vitt skilda skepnader i ”Sons of Liberty” och ”Guns of the patriots”. Spelmässigt kommer man inte bara att hacka saker i småbitar, stealth är ett viktigt inslag även i ”Metal gear solid: Rising” – men den får ett högre tempo tack vare Raidens akrobatik.

Spelet släpps nästa år till Playstation 3, PC och Xbox 360.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB