E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Följ Alfred på E3 ikväll!

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Vi kommer att rapportera live från E3 ikväll. Alfred börjar med en rad visningar och sen ska han väl försöka få lite tid på mässgolvet också. Om ni har frågor om spelen Alfred ser går det bra att ställa dem här:

Här är Alfreds schema ikväll:

* 18.45 Rundabordssamtal med Kazunori Yamauchi, mannen bakom ”Gran turismo 5”.
* 20.00 ”Little big planet 2”-visning.
* 21.00 ”Killzone 3”-visning.
Torsdag
* 00.00 Intervju med Sonic Team.
* 00.30 ”Vanquish”-visning.

Black ops. Bara för Dennis.

av Peter Ottsjö, spelredaktör

”Dennis” är en läsare som, ett par hundra gånger känns det som, har frågat om vi vet något E3-nytt om ”Call of duty: Black ops”. Vi har försökt svara på det men Dennis ger sig inte. Är inte nöjd. Så Dennis, här är en demonstration av ”Call of duty: Black ops” från E3. Hoppas det ska stilla nyfikenheten.

Både reporter (från G4) och utvecklare (studiochefen Mark Lamia) som är så uppspelta att de knappt hinner andas får du på köpet.

Don’t Move

av Peter Ottsjö, spelredaktör
PS3MOVE04_ottsjo.jpg PS3MOVE05_ottsjo.jpg

Jag och Alfred hann testa Move före E3. Ni kan läsa om Alfreds tvivel här. Grejen med Move är ju att den inte alls levererar den ett-till-ett-precision man hade hoppats på. Den kommer i allt väsentligt med samma fördelar och brister som Wii Motion Plus. Kinect känns än så länge hetare och spelen till Microsofts ickekontroll – åtminstone ”Child of eden”, ”Dance central” och ”Kinectimals” – mer spännande. ”Child of eden” – ska väl tilläggas – kommer till PS3 också. Men kom igen – med kontroll i näven blir man ingen Tom Cruise.

Kategorier playstation 3
Taggar move, playstation, sony

Ni måste se den här 3DS-trailern. Så är det bara.

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Reggie, Satoru och Shigeru har aldrig haft nåra problem med att bjuda på sig själva. Det är förstås bara ett sätt att stärka Nintendos varumärke som det snälla, käcka, trevliga och familjevänliga spelföretaget. Ändå är det rätt svårt att inte bli charmad av den här promotionfilmen för 3DS. Bowser jagar Reggie och Satoru innan han sprutar eld på Reggie. Just det.

Det här är för övrigt den trailer Alfred tjatat mest om under hela E3. ”Lägg ut! Lägg ut!” har han messat, som en annan Bosse Holmström.

E3 – för er som inte hunnit hänga med

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Två dagar av E3 är avklarade. Två dagar återstår. Om ni missat vår liverapportering från mässan kan ni kolla dag 1 här och dag 2 här.

Ni kan ju förstås också scrolla ner här på bloggen för mer trailers, bilder och nyheter än ni orkar med.

Ikväll kör vi igen – med ny direktrapportering från Alfreds kryssande mellan montrarna. Återkommer med mer detaljer om det om en liten stund.

Miyamoto med vänner om Zelda, 3DS med mera (del 1)

av Alfred Holmgren
Ocarina of time_3DS.jpg

Alfred satt med på Nintendos rundabordssamtal tidigt på onsdagmorgonen. Shigeru Miyamoto var också på plats och pratade bland annat om ”Ocarina of time” till 3DS.

Shigeru Miyamoto med sina egna ord: För tre år sedan började vi med 3DS. När jag såg skärmen ville jag direkt uppleva det vidsträckta Hyrule-fältet i 3D. Jag tänkte att det verkligen skulle kännas som att vara där. Det var ett tag sedan vi gjorde Ocarina of Time, så om någon spelade det för första gången när de gick i sjätte klass så är de 24 år idag. Jag ville låta er spela det igen som vuxna.

Vi visar också Steel Diver (ubåtsspel, reds anm) på E3. Vi har kommit väldigt långt med det, det är nästan klart. Anledningen är att vI har jobbat på det i sex år! Vi visade det som techdemo för sex år sedan, när Nintendo DS presenterades på E3. Det passade väldigt bra med pekskärmen. Jag blir ofta frustrerad och hamrar på knappar, så det är trevligt at ibland spela något långsamt som man har total kontroll över. Ju äldre man blir desto mer tänker man så…

Steel Diver hade kommit långt på DS, men när vi fick 3DS-skärmen tänkte vi att det verkligen skulle dra nytta av 3D-effekter. Det är som att ha ett ubåts-husdjur i ditt akvarium hemma! Det känns och ser ut väldigt bra, så vi bytte till 3DS.

Vissa av er såg en Arwing komma flygande idag (i E3-trailer för 3DS, reds anm). I 3D-spel (dvs vanliga spel som man kan styra i tre dimensioner, utan stereoskopisk 3D som simulerar en extra känsla av djup, reds anm) är det svårt att avgöra när ens skott kommer träffa fienderna. Det blir väldigt tydligt när man spelar i riktig 3D. Så fort vi började med 3DS ville jag göra ett Star Fox-spel.

Om vi helt enkelt skulle porta de här spelen skulle vi bara få några gamla spel med 3D-effekter. Så vi har istället pratat med teamen om att uppgradera grafiken och andra aspekter av dem. Vi har väldigt roligt med den processen.

När man spelar i en fullt renderad värld, som i Mario-spel, kan det vara svårt att avgöra avståndet mellan objekt. Att hoppa upp mot frågetecken eller på en stubbe kan var svårt. Jag är säker på att många fått hoppa flera gånger för att träffa rätt. I full 3D är det lättare att förstå. Vi försöker på olika sätt se till att spelen ska kännas fräscha.

Sida 3 av 28

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB