G2A

Ett av världens största gamingföretag avslöjar: ”Vi var lite av en vilde i branschen”

av Aftonbladet Esport

G2A har på kort tid vuxit till en av världens största återförsäljare av spel.
Men få känner till hur G2A fått kämpa med näbbar och klor för att ge folk möjligheten att köpa spel till ett mer rekorderligt pris.
– Ingen svarade, inte en enda ville prata med oss. Vi kanske var för små eller så var de för stora, berättar Bartosz Skwarczek, vd på G2A, om tiden då han försökte förmå stora spelutvecklare att samarbeta med det nystartade företaget.

Året är 2010 och platsen är Polen. Mitt i den stora Starcraft 2-hypen och esportens återtåg till mainstream fick Bartosz Skwarczek och Dawid Rożek en idé:

Tillsammans ville de skapa en återförsäljare för digitala spel. Varje månad byter spel ägare på G2A:s marknad där folk från jordens alla hörn kan hitta spel till ett bättre pris än på många andra platser. Men vägen till att i dag vara en av världens största spelmarknader har inte direkt varit en rak stig.
– Vi var lite av en vilde i branschen och under våra första år var snittåldern på företaget bara 23 år. Vi var alla hardcore gamers. Och på den tiden, om vi ska vara ärliga, hade vi väldigt låga priser och samtidigt väldigt låga marginaler, vi ville locka in kunder till tjänsten. Men vi ville också verkligen bli en officiell återförsäljare av de största spelen, säger Skwarczek, i dag vd på G2A.

Skwarczek berättar hur han på alla tänkbara spelmässor kämpade för att få till möten med de största utvecklarna. Men ingen ville lyssna. Ingen ville ta ett möte. Och vd:n berättar att frustrationen till slut blev enorm.
– Vi valde att helt enkelt omdefiniera företaget. Vi ville ge alla i världen som upplevde samma nivå av frustration som vi möjligheten att kunna köpa och sälja produkter enkelt, säger Skwarczek och fortsätter:
– Så vi skapade G2A Marketplace.

I dag använder hundratusentals människor tjänsten och dagligen byter några av de största spelen ägare för en spottstyver av vad spelen kan kosta i mer traditionella miljöer. Marknadsplatsen har över sex miljoner användare och växer dagligen. Samtidigt har företaget kunna bistå bland annat esporten och andra välgörenheter med pengar – allt tack vare en idé som skapades och förfinats på bara en knapp handfull år.

Facebook

Arkiv