Efter dramat: Avgörandet ska spelas om
avUnder natten mellan fredag och lördag fattade Dreamhack beslutet att sista kartan i matchen mellan Fnatic och LDLC ska spelas om.
– Vi upptäckte ett par grafiska buggar på den boost som Fnatic utförde, säger Christian ”Hellspawn” Lord till HLTV.org.
I vissa ögon var det en snilleblixt, i andra var det en hårt kritiserad boost. Matchen mellan Fnatic och LDLC fick ett dramatiskt efterspel. Vid ställningen 1-1 och med ett franskt lag i övertygande ledning på Overpass plockade Fnatic fram sitt numer omtalade taktiska drag, en boost vid CT-spawn som gav laget fullständig överblick över hela kartan.
Svenskarna plockade slutligen hem matchen och avancerade till semifinal. Trodde många. Men LDLC lämnade in en protest gällande att Fnatic utnyttjat en så kallad ”pixel boost”, det vill säga att en spelare står på en plats som till synes inte ska gå att stå på.
Motprotesten
Turneringens ansvarige, Christian ”Hellspawn” Lord, berättar i en intervju på HLTV.org att ett beslut om omspel har fattats, men inte att det gällde den så kallade pixel boosten. En regel om pixel boosting hade plockats bort från reglerna innan turneringen. Däremot framgick det att det fanns grafiska buggar som kunde utnyttjas från den position som Olof ”Olofmeister” Kjabjer hade. Turneringens arrangörer kom fram till, efter noggrann undersökning enligt dem själva, att andra halvlek på Overpass skulle spelas om.
Men dramat slutar inte där.
Kort efter att Dreamhack tillkännagivit sitt beslut lämnade Fnatic in en motprotest. LDLC använde också en så kallad pixel boost vid CT-spawn. Under granskningen av Fnatics protest upptäckte Dreamhacks administratörer ytterligare en bugg, en så kallad ”immortal bug” – vilket innebär att en spelare kan se och skjuta på sin motståndare, men inte vice versa. Ett nytt beslut fattades, nämligen att hela Overpass ska spelas om och att all pixel boosting på CT-spawn är förbjuden. Matchen spelas klockan 16.30 och vinnaren får möta Na’Vi i semfinalen kort därefter.
– Efter vårt sista beslut har inga ytterligare protester kommit in, LDLC har däremot begärt att få tala med oss öga mot öga. Hela processen tog närmare fem timmar på grund av alla svängar och att vi var tvungna att själva utforska kartan och de olika vinklarna som påverkade spelet, säger Hellspawn.
Dagens tider
12.30 startar strömmen från CS:GO-turneringen.
13.00 Ninjas in Pyjamas – Virtus.Pro
16.30 Fnatic – LDLC (Sista kartan i kvartsfinalen)
21.00 Den stora finalen.