MorroW – ”Mina föräldrar var oroliga”
avStefan Andersson, mer känd som MorroW är en av Sveriges största Starcraft 2-personligheter. Hans karriär tog fart i 2010 när han vann över IdrA i finalen av Intel Extreme Masters Season 5 – Global Challenge Cologne och har sedan dess fortsatt att presterat på en hög nivå. Idag är han en av Europas bästa Terran-spelare och hänger man med i Starcraft 2-scenen hittar man MorroW i många sammanhang, inte bara i turneringar.
Detta året har MorroW visat goda resultat senast i WCS Europa där han tog sig till Ro32 och en plats i Premier Leauge, han hade de bästa match-resultaten av alla spelare i den ryska klan-ligan RSTL säsong 5 med 88% vinstprocent.
Varför fastnade du för just Starcraft 2?
När jag var liten såg jag min morbror och storebror spela Starcraft 1 och det såg riktigt ballt ut, jag har spelat Starcraft sedan dess. Starcraft var det roligaste spelet för det var så svårt och det fanns alltid så mycket man behövde göra hela tiden, en riktig utmaning! När Starcraft 2 kom bytte alla relativt snabbt, man insåg att det var där pengarna och framtiden fanns.
Hur ser dina närmaste på att du spelar ett datorspel professionellt?
I början tyckte min familj att det var kul att jag var så bra på min hobby och mina kompisar tyckte det var coolt att jag var en av de bästa i Europa i Starcraft 1 och tjänade kaffepengar på det, haha!
Jag blev en progamer på riktigt när jag hoppade av gymnasiet och satsade på Starcraft 2 helt och hållet. Mina föräldrar var nog mer oroliga än något vid den här tidpunkten men jag tror alla förstod då att jag tog spelandet på allvar och att det inte bara var en hobby längre. Jag insåg redan då att esport var något som bara skulle växa.
Om du inte spelade Starcraft 2, hade du kunna se dig själv tävla i någon annan sport?
Jag är en väldigt tävlingsinriktad person och älskar att ge mig på de allra svåraste utmaningarna, det blev Starcraft för det var det bästa och roligaste som fanns. Om Starcraft inte hade funnits så kanske jag hade satsat på Warcraft 3 eller Counterstrike istället, vem vet?
Du har hängt lite i Meta, en podcast om Starcraft 2 på engelska med Artosis.
Tycker du att det är viktigt för dig som spelare att vara med i liknande upplägg/program och får ni gehör för det som tas upp i showen?
Jag tycker det inte är så viktigt, det var mest bara en kul grej för mig själv och Artosis ville att jag skulle hjälpa till och vara med. Jag tror inte Blizzard lyssnar så mycket på vad som skrivs av esport-communityt. Men de har anställda (Community Managers) som i alla fall kan känna på tonen vad vi vill överlag. Ett problem många tyckt är att Blizzard aldrig utnyttjat progamers erfarenhet av spelet till att balansera Starcraft 2.
Du är känd, utöver att vara en professionell spelare, för att ha skapat Arcade-spel (Custom Maps) i Starcraft 2, berätta mer om det.
I Starcraft 1 brukade jag skapa och spela massa UMS-maps (Custom Maps) som Tower Defense o.s.v, nu för tiden är jag såklart för upptagen för att hålla på med det.
Jag gav mig på ett göra några olika kartor i starcraft 2 också, men Micro Tournament är den enda kartan som varit populär ända sedan 2010. Jag har inte lika mycket tid att lägga på den längre vilket gör väldigt många fans av den kartan besvikna.
Problemet med Starcraft-mapping är att det tar för lång tid att göra en bra karta jämnfört med WC3 eller Starcraft: Broodwar. det är lite synd vad lite tillbaka dedikerade mappers får i Starcraft 2.
Bild tagen på Dreamhack Bucharest 2014 av Rickard Söderberg.
Vilka skulle du säga är de bästa spelarna på EU/NA/KR-servrarna?
EU: Snute och Bunny är de bästa europeiska spelarna just nu tycker jag.
NA: De flesta säger att Scarlett är bästa NA-spelaren, men jag har väldigt mycket respekt för Major. Han var ett monster i Starcraft 1 också.
KR: Flash är bästa RTS-spelaren genom alla tider, utan frågan.
Bäst arrangerade turnering du tagit del av?
Den bästa turneringen jag varit på var NASL (jag vet inte vilket år). Vi var bara 16 spelare så det var nog därför vi spelare kunde få så bra service och så vidare. Vi fick egna datorer, lång warmup-tid och schemat var bra upplagt. Utöver det hade vi hotell precis bredvid eventet och om jag minns rätt fixade dom även mat till oss. En turnering som Dreamhack där 100+ personer tävlar i samma turnering blir det ofta stressigt som spelare.
Vad stör du dig mest på med StarNaN? ;);)
varje gång jag frågar han om att träna med mig ska han ut med hunden. :))
Vem i laget tror du allra helst hade velat ha en Team Property tatuering på bröstet?
Vilken bra idé! Jag tror det skulle passa Pedram (Alurian) väl.
Spelar du något annat spel utöver Starcraft 2 just nu?
Jag spelar Hearthstone ibland (nångon gång i veckan) men jag brukar kolla på Hearthstone-streams ganska ofta.
Om du fick leva ditt liv en gång till, hade du ha satsat på progaming igen?
Jag skulle nog valt livet som progamer varje gång för det är det enda jag kunnat tänka mig göra hela dagarna. Vet faktiskt inte vad för jobb jag skulle vilja ha om jag inte var en progamer.
Namn: Stefan ”MorroW” Andersson
Född: 1992
Bor: Stockholm
Titel: Starcraft 2-spelare
Twitter: prOpMorroWBB2
Bild tagen av Kevin ”Silverfire” Chang och Team Liquid