Skandalstjärnan om nya karriären i Overwatch: ”Tror det kan bli lika stort som CS:GO”
av
Keven ”AZK Lariviere vill lägga den ökända iBUYPOWER-skandalen bakom sig, och har helt skiftat sitt fokus till ett nytt spel.
Nu väntar nämligen en proffskarriär i Overwatch – ett spel som amerikanaren själv tror kan locka spelare på en ny marknad som konkurrenter som CS:GO i stort sett missat.
– Jag tror det här spelet kommer bli extremt stort i Asien och det skulle kunna bli en scen som snabbt går om den asiatiska CS:GO-scenen när det kommer till antal spelare, säger AZK till Aftonbladet Esport inför Blizzards kommande spelsläpp.
Den öppna betan för Blizzards nya storsatsning Overwatch är inne på sin sista dag. Spelet släpps den 24 maj och många hoppas nu att FPS-titeln kommer bli en ny stor esport. En av entusiasterna är Keven ”AZK” Lariviere.
Den amerikanska spelaren är ökänd för sin tid i Counter-Strike: Global Offensive-laget iBUYPOWER. Han var en av spelarna som blev avstängd livet ut efter den numera världskända skandalen, där laget åkte fast för att ha lagt sig i en match. Amerikanaren själv säger att det är ett kapitel som han lagt bakom sig och vill inte gå in djupare på ämnat. Nu ligger fokus på en ny karriär i Overwatch.
– Jag tycker spelet har enorm potential, säger AZK när Aftonbladet Esport når honom. Han fortsätter:
– Det skulle inte förvåna mig om spelet når samma nivå som Counter-Strike inom ett år eller två. Jag tror också det här spelet kommer bli extremt stort i Asien och det skulle kunna bli en scen som snabbt går om den asiatiska CS:GO-scenen när det kommer till antal spelare.
Nystart med nytt lag
AZK och hans lagkamrater har klivit in i Team Liquid som deras representanter i nya FPS-spelet. Och medan spelsläppet kommer all närmare release så blir kampen om en plats i toppen allt hårdare.
– Om vi fortsätter lägga ner tiden som krävs och spelar i så många turneringar som möjligt, så kommer vi nå den nivån vi siktar på. Det var svårt att få ihop en bra trupp om sex personer, vi bytte och testade många olika spelare ett tag och jag tror det har saktat ned oss ganska mycket.
Hur hittade ni varandra?
– Jag träffade faktiskt Tim ”Dummy” Olson när vi spelare Reflex. Han smurfade och använde timers och jag tänkte bara ”Jävlar, vem är den här killen? Han är riktigt sjuk”, säger AZK och skrattar.
– Senare fick jag reda på att han spelade i Not Enigma som var ett topplag i Overwatch på den tiden. Han berättade att laget skulle splittras och frågade om jag var intresserad att lira med honom. Jag svarade mer eller mindre ja direkt och var riktigt taggad på att börja tävla. På den tiden visste jag egentligen ingenting om andra spelare eller spelet i sig.
Vad tycker du själv om spelkänslan i Overwatch?
– Det är extremt roligt och jag fastnade väldigt fort. Ett klagomål jag däremot har är väl att vissa karaktärer och förmågor känns väldigt enkla och kräver mer eller mindre ingen skicklighet. Jag tycker att Blizzard har förenklat vissa grejer för mycket, men det har väl både sina för och nackdelar antar jag.
”Vissa hjältar är för enkla att spela”
AZK drar sig från att prata om sitt förflutna och iBUYPOWER-skandalen, men när vi kommer in på ämnet om potentiella förändringar i spelet så öppnar han upp sig rejält.
– Det finns massa saker Blizzard behöver jobba på, och jag tror de inser det. Det första jag kommer och tänka på är att de skulle behöva bygga ett bättre gränssnitt för användarna. Communityn har presenterat flera intressanta idéer.
– En annan sak är allt lagg, man dör allt för ofta trots att man redan tagit sig bakom en vägg eller kant, och det är bara så konstigt. Sedan tycker jag också de borde öka rörelsekontrollen i luften, för det är något jag tror skulle höja skicklighets-taket rejält och ge spelet mer djup.
– Just nu tycker jag vissa hjältar är för enkla att spela och de blir enligt mig tråkiga väldigt fort. Min sista poäng är nog också den viktigaste, och det förbluffar mig att det inte redan är så i spelet: Man ska enbart kunna ha en av varje hjälte på ett lag. Det blir omöjligt att balansera spelet i fall lagen kan ha flera av samma karaktärer. Dessutom blir det en hemsk tittarupplevelse när det finns fyra Tracers och en apa som hoppar överallt på skärmen.
Även om det finns många ändringar som skulle kunna göras så är det ändå med generellt positiv attityd och entusiasm som AZK svarar på mina frågor. Och nu när Overwatch närmar sig med stormsteg så uppmuntrar amerikanaren alla att prova på spelet:
– Det är ett extremt kul och nytt spel. Det är väldigt uppfriskande och känns annorlunda från allt annat som finns på marknaden.
TEAM LIQUID OVERWATCH
Keven ”AZK” Lariviere
Tim ”Dahang” Fogarty
Tim ”Dummy” Olson
Cody ”Frisco” Day
Adam ”Mesr” De La Torre
Jacob ”vee” Calderon