SC2

Glädje efter StarCraft 2-patch: ”Det här är enormt”

av Tobias Lundgren

starcraftPUFF

Under gårdagen meddelade Blizzard att de patchar StarCraft 2 och bland annat förändrar Point Defense Drones och Swarm Hosts som senaste tiden legat bakom extremt utdragna matcher.
Det fick communityn – som länge klagat på företagets brist på uppdateringar – att jubla.
”Det här är enormt. De har alltid varit väldigt försiktiga och konservativa när det gäller förändringar men det är trevligt att se dem växla upp”, skriver Chris ”HuK” Loranger på Reddit.

StarCraft 2 har kämpat i motvind under en tid, när andra spel som CS:GO och Hearthstone rusat förbi dem i popularitet när det gäller tittarsiffror. Det har fått många proffs och fans att misströsta och mena att Blizzard inte längre verkar bry sig om sitt RTS-flaggskepp. Störst kritik har enheter som Swarm Hosts, där Johan ”Naniwa” Lucchesi varit en av de mer frispråkiga motståndarna, och Point Defense Drones fått. Billiga enheter som kunnat dra ut på en match i evigheter. Häromveckan slogs ett nytt rekord då danske Steffen ”Lillekanin” Hovmand klumpade ihop sitt försvar och drog ut på en match i hela fyra timmar och tio minuter.

”Båda uppdateringarna ganska betydande”

Nu har Blizzard agerat för att balansera spelet och få bukt med de extremt långa matcherna. I en ny patch lägger de till förändringar på Swarm Hosts som egentligen skulle genomföras först när expansionen Legacy of the Void släpps. Tanken är att enheten ska bli ett harass-verktyg istället för att endast användas för belägringar av baser. Locusts kommer kunna spawnas även utan att enheten är nedgrävd men spelarna måste själva aktivera färdigheten. Dessutom kan Locusts nu flyga när de nått Tier 3, men måste landa innan de kan attackera och dessutom kommer inte enheten kunna spawnas lika ofta som tidigare. Point Defense Drones förändras även de så att de bara är aktiva under 20 sekunder istället för tidigare då de kunde uppgraderas för att räcka i hela 240 sekunder.
”Båda uppdateringarna är ganska betydande och trots att vi vanligtvis undviker stora designförändringar när det gäller balansen kände vi att det var lämpligt i den här situationen. Inte bara för att vi vill få bort ”turtling”-scenariot (där spelare bara backar hem och försvarar med Swarm Hosts och Point Defense Drones) men också för att vi redan lagt ner mycket tid på dessa förändringar internt”, skriver Blizzard i en kommentar till patchen.

”Trevligt att se Blizzard växla upp”

Blizzards uppdateringar hyllas redan, bland annat på Reddits StarCraft2-forum där Chris ”HuK” Loranger är en av de som stämmer in i hyllningskören.
”Det här är enormt. Utan att ens nämna de faktiska förändringarna, bara att Blizzard är redo att göra drastiska ändringar i spelet innan Legacy of the Void. De har alltid varit väldigt försiktiga och konservativa när det gäller förändringar men det är trevligt att se dem växla upp. Förhoppningsvis kommer matcherna över en timme som vi sett inte hända lika ofta, och när det händer kan det vara en positiv grej istället för ett irritationsmoment”, skriver han.

Även svenska StarCraft 2-profilen Madeleine ”Maddelisk” Leander hyllar förändringarna.
– Att matcher pågår i flera timmar är problematiskt av många anledningar och det är sällan roligt att titta på. Jag föredrar att titta på matcher där det händer saker hela tiden. Jag tror att de här ändringarna kan hjälpa till både med att skapa mer action och hålla nere matchlängderna, säger hon.

Facebook

Arkiv