Rom, Italien: De vanliga lyxbutikerna räcker inte för superrika
avVia Condotti har de vanliga lyxmärkena som säljer de vanliga vansinnigt dyra väskorna, smyckena, klockorna, klänningarna, skorna och kavajerna. Den som inte bara är rik utan superrik vill ha något mer. Det duger inte med Pradas, Louis Vuittons, Guccis, Celines eller Hermès standardutbud.
Vilken skojare som helst kan köpa en handväska för 40 000 kronor. Dessutom finns prylarna överallt. Det är samma dyra affärer med samma fabrikat i alla världens metropoler.
Jag går in på Brioni och ber att få prova en kavaj. Försäljaren tar mig genom en liten korridor och sedan öppnar sig den verkliga butiken bakom ett hörn.
– Så att inte våra kunder blir uttittade.
Brioni är ett av världens verkligt fina klädmärken. Fantastiska tyger, perfekt skurna kavajer. Även priserna är fantastiska. Kavajerna jag provar kostar drygt 20 000 kronor.
Brioni är också ett skrädderi. I Financial Times har jag läst att det finns tyger med invävda fragment av diamanter, tyger med trådar av guld och platina och tyger med ”vikunja” vilket är en otroligt sällsynt fiber som kammas av halsen på ett litet kameldjur i Anderna.
En kostym av vikunja går lös på ungefär 400 000 kronor, enligt Financial Times.
Det är inte Brioni som gör dessa tyger, men ett av världens finaste skrädderier kan rimligen ta hem dem. Jo, försäljaren visar ett med diamantfragment. Det ser ut som ett vanligt tyg. Jag känner på det. Det känns som ett vanligt tyg.
Mannen som så gärna hållit fram kavajer är inte längre entusiastisk.
– Det är väldigt sällan någon ber om ett sådant tyg. Det har inte hänt på flera år.
En annan försäljare tar fram prover på ull.
– Sånt här vi brukar sy kostymer av.
De ber mig att gå till Brionis största affär på Via Barberini. Där kan jag få svar på mina frågor. En kader av försäljare och chefer väntar, alla älskvärda men besvärade. De konfererar med varandra: När ville någon senast ha ett tyg med diamantfragment? 2004? 2003? Det är så länge sedan, det går knappt att minnas.
De superrika spenderar enligt tidskriften Newsweek lika mycket pengar som tidigare. Men något har hänt när de som ska tillhandahålla den sanslösa lyxen verkar känna sig besvärade snarare än stolta.