Startsida / Inlägg

Kenny Bräck om dödsångesten i Indy 500

av Anna Andersson

I 100 år har män och kvinnor jagat segern i Indianapolis 500. 71 av dem har lyckats. En av dem är svensk. Kenny Bräck.

– Första gången jag körde Indy 500 var jag livrädd, trodde att jag skulle dö varje dag, erkänner han.

Kenny Bräck
Kenny Bräck efter segern 1999 (Scannpix)

Den klassiska tävlingen som avgörs på Indianapolis Motor Speedway är så mycket mer än bara ett race. Det är en mer än 100-årig institution, världens största enskilda idrottsevenemang, en flera veckor lång uppladdning och en av de absolut största utmaningarna som en racerförare kan utsätta sig för.

33 bilar kör 500 miles, eller 804 kilometer, i höga hastigheter på en fyra kilometer lång oval.

– Det är kampen mot naturen, men måste ha respekt för alla element på en oval. Hastigheterna är väldigt höga, det finns en kritisk gräns som du inte får passera och vi européer tror ofta att alla ovaler är likadana. Det är de inte, dessutom krävs det betydligt mycket mer tålamod än på en vanlig bana, säger Kenny Bräck som vann tävlingen år 1999.

– På en vanlig racerbana går du ut och kör över gränsen, du kör av och vet var gränsen går. Det går inte på en oval, där finns inga små misstag. Det är en inre kamp, för alla olyckor på en oval är stora olyckor.

Kenny Bräck från Glava till Indy

Kenny Bräck vet precis vad han pratar om. Han var Sveriges främsta racerförare i slutet av 1990-talet, men trots att han fick ett kontrakt med ett team i Formel 1 valde han den amerikanska racingserien. Han tyckte att den passade honom bättre och han fick möjligheten att köra i ett bättre material. 1998 vann han mästerskapet med den amerikanske racinglegenden A J Foyt och ett år senare vann han klassikern Indy 500.

– Den segern var grädden på moset. Jag har alltid velat vinna allt jag har kört och den drivkraften kommer inifrån. Det är ingenting du kan lära dig. Ingen är född till världsmästare utan det kommer av passion, intresse, envishet och mod. Har du det kan vad som helst hända. Jag kommer från Glava, där fanns ingenting annat än ett glasbruk, inga pengar och ingen framtid. Det krävs en hel del för att ta sig därifrån till att vinna världens största biltävling. Den envisheten och övertygelsen har tagit mig dit jag är i dag.

Kenny Bräck
I dag arbetar han för McLaren (TT)

I dag arbetar han hos biltillverkaren McLaren där han leder ett team med testförare som utvecklar både sportbilar och vägbilar, men vägen dit har varit lång. År 2003 råkade han ut för en olycka på Texas Motor Speedway, en olycka som var nära att kosta honom livet. Han försökte köra om Thomas Scheckter i kampen om tredje plats, men bilarna slog i hop. Bräck slungades ut i skyddsnätet, träffade en stolpe och bilen bröts i delar. Krafterna i samband med kollisionen låg på ofattbara 214 G.

Nära döden

Det var en fruktansvärd olycka och hans skador var omfattande. Han drabbades bland annat av inre blödningar, två brutna fotleder samt en krossad ryggkota.

– Jag vari princip död och hade inget mål att ta mig tillbaka till racingen. När jag vaknade på sjukhuset efter tre veckor hade jag tappat 20 kilo. Det var inget kvar av mig, läkarna tyckte att jag skulle vila, men jag kände att jag behövde börja min väg tillbaka. Jag fick min exfru att köra min rullstol till rehabiliteringen och jag klarade av att lyfta ena underbenet en gång. Sedan var jag helt slut, men nästa dag kunde jag lyfta det två gånger och det var en förbättring med 100 procent. Så höll jag på, säger han.

– Mitt mål var alltid att starta morgondagen så bra som möjligt.

Sakta började han sin väg tillbaka. Sex månader efter olyckan fick han hjälp ner i en racerbil igen. Han var en tiondel från varvrekordet och då föddes tanken på en comeback.

– Det fick lyfta mig ur bilen, jag kunde inte gå. Detta hände i juni 2004 och även om jag var fruktansvärt trött efteråt tänkte jag att jag kanske skulle kunna lyckas med en comeback.

Kenny Bräck
Comeback i Indy 500 år 2005

Comeback i Indy 500 – efter 18 månader

Den planerades till Indy 500 i maj 2005 – och 18 månader efter den fruktansvärda olyckan körde han den snabbaste kvaltiden.

– Det är den största utvecklingen i min karriär. Allt det jobb jag hade lagt ner, jag hade nästan dött, varit ett benrangel och kunde inte ens gå ordentligt under den tävlingen. Det visar att om du ger allt kan du nå det du vill. Jag bröt med ett tekniskt fel, men det var en perfekt avslutning på min karriär och jag är nöjd nu i efterhand med att allt blev som det blev. Olyckan är en del av mitt liv och den gör mig till den jag är idag.

•Har du några men?

– På sätt och vis, men det skulle jag aldrig erkänna för mig själv. Jag springer inte om jag inte är i livsfara, men jag har inga problem i det dagliga livet.

Dödsångest varje morgon

Flera av de förare som Kenny Bräck tävlade mot i slutet av sin karriär är fortfarande aktiva. Scott Dixon, står i pole position i dagens Indy 500 medan Tony Kanaan har en framskjuten startposition, precis som Helio Castroneves. I startfältet finns också två svenskar, Marcus Ericsson i tredje startled och Felix Rosenqvist i femte.

Båda två gör sin tredje start i Indy 500.

– Tittar vi till historien ska vi inte ha några större förhoppningar på de svenska förarna. Det vore väldigt roligt om vi kunde få ett bra svenskt resultat, men Indy 500 är ingen vanlig tävling, säger Kenny Bräck.

– Det är så speciellt och där händer saker som aldrig händer annars.

•Som vad?

– Indy 500 är tröttsamt och påfrestande för alla, även teamets personal. Det är ett mentalt spel och det som fungerar en dag är värdelöst någon timme senare för att vinden har vänt. Det handlar om strategier och om säkerhetsbilar under ett så långt race. När ska du göra sina stopp och hur ska du agera för att vara med när det avgörs? Du kan göra en mätning som är fel, bilen kanske tappar lite balans och du blir livrädd, säger Kenny Bräck.

– Första gången jag körde var det en dödsångest varje morgon under hela perioden fram till racet och på kvällen tackade jag gud för att jag hade överlevt. Du måste ligga på gränsen hela tiden, på varje pass. Går du över den smäller du och ligger du under är du inte med i fajten. Det är ett svårt race och det är hela tiden en kamp, mot naturen som du måste hantera och respektera. Du ställs mot konkurrenterna, mot väder, vind och mot dig själv.

Kenny Bräck
Comebacken 2005 slutade med ett tekniskt fel (TT)

Andra tips inför Indy 500

I går skrev jag om Marcus Ericsson här berättar han om sina tankar inför racet som har startar från led tre.

Här hittar du guiden med fakta aoch statetik inför racet. Här kan du läsa om den historiska satsningen som Beth Paretta och Roger Penske har startat för att öka mpånbgfaalden inom sporten.

Vill du ha ännu mer uppladdning så lyssna på mig och killarna i Indypodden. Startgridden hittar du här .

Sändningen startar på Viaplay klockan 17.00. Green Flag är 18.45.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Erik Karlsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB