Startsida / Inlägg

Coolaste bilarna i F1-historien

av Anna Andersson

Formel 1 är nutid, dåtid, historia och allt däremellan. Detta är en nyhetsblogg, som ibland får ge plats för krönikor, artiklar och som i detta fall en lista över de häftigaste bilarna i F1.

Det blir texter och bilder som aldrig hade fått plats i Sportbladet eller någon annan svensk media – om det inte hade varit för just F1-bloggen.

Efter helgens F1-race i Miami blev jag sugen på att titta tillbaka och se över de häftigaste bilarna i F1 – sett till lacken och storyn runt om dem. Här finns bilar som varit omtalade för sin reklam och för sitt utseende. En av dem fick till och med BBC att avsluta samarbetet med Formel 1 – allt på grund av ett förhållandevis litet och välanvänt  gummi.

Några av er kommer att minnas bilarna nedan, andra kommer att le åt dem och en tredje att brista ut i skratt. Se det som en subjektiv lista, diskutera den gärna, kom med egna inlägg, men håll en juste ton.

Det vinner vi alla på.

De häftigaste bilarna i F1 – lacken och storyn bakom

Williams och Universal Studios

Häftigaste bilarna i F1
Ralf Schumacher kör för Willims under ett test på Circuit de Catalunya i Spanien. (Allsport)

1998 dök Hacke Hackspett upp i F1-depån. Seriefiguren prydde nosen på världsmästare Jac Villeneuves bil, men gav det någon lycka? Knappast. Ett år efter sin VM-titel med Williams vann Villeneuve inte ett enda lopp.

Shadow och Samson

Häftigaste bilarna i F1
Jan Lammers  (Photo Getty Images)

1979 skapade Jan Lammers, Nederländerna, stora rubriker med sin bil. Inte för att den var bäst på banan utan för att den var som ett jättelikt lejon. På sin väg till F1 hade Lammers gett körlektioner till tonåringar och en av hans kunder var chefen för tobakföretaget Niemeyer. När Lammers tog steget in i F1 höll sponsorn sitt ord och avbildade ett jättelikt lejon på hela fronten av bilen.

Red Bull och 20th Century Fox

Monte Carlo 2005: Starwars på plats i Monaco . (Photo by Clive Rose/Getty Images)

Under Monaco GP 2005 stod stormtrupperna och Darth Vader i depån och Red Bull körde med en bil som hade kunnat passa in i en annan galax långt, långt borta. På den här tiden var Red Bull ett partygäng, långt i från de VM-titlar som stallet slåss om i dag och Red Bulls Energy Station hade de häftigaste festerna med bland annat George Lucas på gästlistan, men inte heller det hjälpte. Båda bilarna bröt. Ett år senare var det Stålmannen som prydde bilen.

Tyrrell och Chanal 5

Foto: Getty

Ken Tyrrells team kämpade för att överleva och behövde nya sponsorer under säsongen 1997. Engelska Channel 5 ställde upp och på Silverstone prydde krigsdrottningen Xena på den ena bilen, medan hennes sidekick Gabrielle prydde den andra. Finländaren Mika Salo körde en av bilarna.

Simtek och MTV

David Brabham under Ungerns GP 1994 (Getty Images)

Häftigaste teamet i depån? Debutanten Simtek. MTV Simtek Ford spelade givetvis den populäraste musiken i garaget och MTV:s logotype prydde bilarna. 1994 var dock ett tungt år för teamet som förlorade Roland Razenberger på Imola. Teamet deltog under VM 1994 och gick i konkurs efter Monaco GP 1995 då körde Max Verstappens pappa Jos en av stallets bilar.

ATS och Abba

1981 debuterade den 34-årige trummisen Tommy Slim Borgudd i Formel 1. Han hade arbetat som studiomusiker åt popgruppen ABBA och det syntes på bilen. De var ett försök från teamets sida att locka sponsorer. Sverige har haft tio förare i Formel 1, Slim Borgudd är en av de mindre kända. Han körde tio lopp och tog en VM-poäng.

Hesketh och Penthouse

Lord Hesketh och James Hunt hade ett givande samarbete. Hunt tävlade för den brittiske lorden fram till 1975 och teamet var känt som en gäng partyglada herrar. Men till säsongen 1976 började pengarna sina, Hunt bytte till McLaren där han vann VM och Lord Hesketh startade ett samarbete med herrtidningen Penthouse. Hesketh 308D fick en tecknad bild av en lättklädd kvinna på mitt över bilen, men det var inget framgångsrikt samarbete. Harald Ertl var som bäst sjua i Storbritannien GP. Lord Hesketh var kvar i F1 fram till och med 1977.

 

Williams och Sega

Alain Prost med Sonics små ben i Monaco. (Photo Getty Images)

Den japanska speltillverkaren SEGA skrev ett avtal med Williams och plötsligt fick Alain Prost och Damon Hill en ny kompis, Sonic the hedgehog. För att ge publiken en känsla av att det var seriefiguren som körde bilen så målades små ben på utsidan av cockpit. Seriefiguren är fortfarande väldigt omtyckt och den senaste filmen släpptes 2020 och ytterligare en film är planerad.

Honda Earth Car

Hondas Earth Car (Getty Images)

2007 hade Honda nästan inga pengar kvar och för att inte visa upp någon tom sponsorplats på bilen lackades den med ett satellitfoto av jorden. Honda försökte lägga fokus på frågor som rör miljö och klimat, men bilen blev istället utskrattad. Jenson Button tog åtta poäng på hela året, Rubens Barrichello tog inte en enda. inför säsongen 2009 sålde Honda teamet till Ross Brawn för ett pund – och teamet, Brawn GP, vann VM.

Surtees och Durex

Hans Binder kör för en Surtees TS19 Ford Cosworth under träningen till Monaco GP 1977. (Getty Images)

Inför F1-säsongen 1976 avgjorde Race of Champions. Alla toppteamen fanns på plats och loppet skulle visas live i BBC – men innan racet hade startat packade TV-teamet ner sin utrustning och lämnade banan. Varför? Bilarna från den förre världsmästaren John Surtees stall hade fem bokstäver synligt placerade. Durex – en av de mest populära kondomerna i Storbritannien. Det blev för mycket för cheferna på BBC.

– BBC ansåg att Durex logotype var oacceptabelt i ett familjeprogram, skrev den legendariska tv-kommentatorn Murray Walker i sin biografi.

Inom Formel 1 var tydligen bara det svarta däckgummit godkänt och detta var något helt annat. BBC vägrade att sända stora delar av en av de mest ikoniska F1-säsongerna i historien, där britten James Hunt slogs mot österrikaren Niki Lauda – allt på grund av lite gummi. BBC tänkte om, tv-kanalen visade de avslutande delarna av säsongen och 1977 fortsatte kondomtillverkaren att sponsra Formel 1.

Jaguari och Steinmetz

Diamanten som försvann  (Photo Getty Images)

Under Jaguars sista år i Formel 1 gjorde teamet en glamourös satsning till Monaco Grand Prix. Stallet gjorde ett stort PR-jippo inför filmen ”Oceans Twelve” med bland annat George Clooney, Julia Roberts, Brad Pitt och Matt Damon. Diamantföretaget Steinmetz gav teamet två diamanter, värda 2,5 miljoner kronor styck, att sätta på bilarna. Christian Klien fick en på nosen av sin Jaguar R5, Mark Webber en annan.
Men det var ett dyrt misstag. Klien satte sin bil i muren redan på det första varvet, i Lowes, och diamanten försvann. Den har inte återfunnits.

– Jag vet inte vart stenen tog vägen, sa Nav Sidhu, som var presstalesman för Jaguar.
– Jag vet bara att någon har tagit med sig en mycket ovanlig souvenir hem från Monaco GP i år.

Incidenten har dock inte avskräckt Steinmetz från att sponsra F1. Företaget har även haft ett samarbete med McLaren, men då vågade de inte fästa diamanten på bilen. Diamanterna sästes på förarnas hjälmar.

•••

Det var en genomgång av de häftigaste bilarna i Formel 1, sett till lacken och storyn – så som jag ser det.

Är du istället mer intresserad av nyheter? I gårdagens F1-blogg kan du läsa om Ferraris tankar kring uppdateringsracet och budgettaket.

I dag kommer också bloggen Plattan i Mattan, ett nedsnack av Miami GP och en kort historisk återblick kring sexhjulingen som chockade Formel 1. Du hittar den här – eller där poddar finns.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB