En socialsekreterares försvar
avDet är klart att socionomer utbildar sig för att hjälpa människor. Inte för att kontrollera konton, misstänkliggöra och säga Nej. Många beskriver hur svårt det är att jobba i socialbidragssystemet.
” Eftersom jag är ny som socionom har jag fortfarande ambitionen att ”rädda världen”, som så många andra, men att vara socialsekreterare tar ganska snabbt död på den ambitionen.
Jag gjorde allt jag kunde för ”mina” klienter verkligen och försökte hitta lösningar som skulle passa både byråkraterna ovanför mig och den utsatte framför mig när saker verkade låsa sig, men det fanns inte särskilt mycket spelutrymme för en i jämförelse simpel socialsekreterare. Ibland funkade det och ibland inte, tyvärr.
Jag tänker på vissa ”ärenden” än i dag (var ett år sedan nu ungefär) som berörde särskilt och som jag önskar jag hade kunnat göra mer för. Jag vill hjälpa, inte stjälpa.”
Naive