Att bygga ett varumärke
avDenna onsdag bjöd bland annat på en föreläsning på Näringslivets hus om hur man bygger varumärken. Föreläsare var Jesper Fritzson från reklambyrån IPM Ulricehamn. En intressant föreläsning med en hel del aha-upplevelser. Ett varumärke byggs inifrån och ut, men värderas utifrån och in. För att bygga ett varumärke gäller det att vara strukturerad. Steg ett är att hitta kärnan i sitt eget varumärke. Fokusera på varumärkets egenskaper och vilka fördelar kunden får av dessa. Vilka värden har varumärket? Hur får det kunden att känna sig? Personlighet. Vem är vi, hur är vi/uppfattas vi när vi använder varumärket. Kärna och essens. Vilka är de emotionella och rationella skälen för konsumenten att välja just mitt varumärke?
Det är ju just så, många av våra val grundar sig i ett emotionellt beslut. Vi bär alla omkring på olika ”valstegar” beroende vilka val som ska göras. Och eftersom vi alla har olika värderingar ser våra stegar väldigt olika ut.
Åh, jag tycker sånt här är så otroligt intressant, även om det kanske blev lite si och så med den kortfattade sammanfattningen såhär på ”nattakröken”. Vad ska man läsa/utbilda sig till om man vill lära sig mer om sånt här?! Annars får jag väl testa på ”learning by doing” och göra ett seriöst försök att bygga upp och utveckla mitt eget varumärke, fixa&dona.
Mobilfoto: Hildur Blad