Startsida / Inlägg

Dagens mail

av Malin Wollin

”Hej Malin

Jag har just läst din kolumn i Aftonbladet idag 8/8, där du skriver att nu i sommar ska ni åka tåg till Astrid Lindgrens värld.

Strax därefter slår du fast att: ”Det är SJ som kör tågen i det här landet.” Det är en sanning med stor modifikation.

Om ”nu i sommar” betyder relativt nyligen, efter den 15 juni 2008, så är det ett företag som heter Veolia Transport som kör tågen på sträckorna Linköping – Kalmar och även Linköping – Västervik på uppdrag av länstrafikbolagen i Kalmar och Östergötlands län.

Före 15/6 var det visserligen SJ som körde samma trafik, och omvänt så körde Veolia den upphandlade trafiken till Övre Norrland tidigare men sedan 15/6 är det SJ som kör till Luleå-Kiruna. Förutom SJ och Veolia, så kör exempelvis Tågkompaniet, Arriva och DSB en hel del tåg på olika sträckor i det här landet.

Nu är man ju lite intresserad av att få veta om ditt hat mot SJ är berättigat eller inte; var det före eller efter 15:e juni i år som ni åkte? Eller var det rent av förra sommaren, men att du med kolumnistens frihet har förlagt handlingen till nutid? Jag säger inte att det inte hade kunnat hända med SJ, men det borde väl ändå ha viss betydelse för skuldfrågan om SJ överhuvudtaget hade kunnat påverka om tåget skulle gå eller inte, och vilken ersättningsbuss man beställde?Avslutningsvis måste jag säga att jag upplever din kolumn som ett beställningsverk av Aftonbladet; att variera den revoltkampanj mot SJ man bedriver med att få in budskapet i en gästkolumn istället för det vanliga dagliga uppslaget med resenärernas klagomål. Är det så? Har Aftonbladet ringt runt till sina gästkolumnister och frågat om ni inte kan bidra med något negativt om SJ? Och man ställer förmodligen inte samma krav på att kontrollera fakta i en gästkolumn som i en artikel. I SJ:s fall är det väl ”guilt by association” som gäller numera.

Har det stålhjul? Bra, ge på dom bara!

Med vänliga hälsningar”

Svar: Tack för denna mycket genomförliga och faktaspäckade genomgång av SJ’s trafik i Sverige. Jag hör vad du säger. Men nu är det så här: jag har köpt mina biljetter på SJ.se. Jag är kund hos SJ. Det är SJ som tar mina pengar. Det är SJ som får stå till svars när det är en knut på spåret. Det kanske är orättvist, men fullkomligt logiskt.

Eller tycker du att det är min sak som kund och resenär att ta reda på vem som kör tåget?

Sedan råkar det vara så att jag är en mycket trogen kund hos SJ. I år har jag hittills lagt ner över 10000 kronor på inrikesresor. Nio gånger av tio har tåget varit försenat. Jag kunde tagit upp en av dessa mindre roliga resor i en krönika, men det var resan med barnen och spyan som gjorde sig i bäst i krönikeform.

Och nej, min konspiratoriske vän, krönikan är inte ett beställningsjobb. Den kom från hjärtat.Ett hjärta som slår för att åka tåg.

Tåg och inte buss.