Startsida / Inlägg

Pengarna och var de är

av Malin Wollin

Jag beställde ett par kängor som inte finns och därför fick jag felmeddelandet, tror jag.

Att sälja varor som inte finns är ett satans otyg.

Tänk dig att du står i en butik och hittar en blus som du väldigt gärna vill ha. Du drar galgarna åt vänster så som man gör och hittar din storlek, hurra!

Du står vid en spegel, håller blusen framför dig och åmar.

Du plockar på dig ett par andra plagg och går fram till kassan. Då drar expediten fram blusen ur högen och säger: ”Den här är slut”.

”Men vadå slut, den är ju här?”

”Nej, tyvärr, den är slut”

Så är det att handla på internet.

Det här är ett så litet problem att man nästan inte ser det om man backar en meter men det är MITT problem och jag STÖR MIG. Jag blir arbetarklass-sur.

Produkter som är slut ska PLOCKAS BORT UR SORTIMENTET. Hör ni det Brandos?

Eftersom jag är en trotsunge så gick jag in och köpte kängorna ytterligare en gång. Allt gick fint och jag får en bekräftelse. Sedan kommer ett mail om att betalningen inte gått igenom. Förstår ni? Det står inte att varan tyvärr är slut, det står att betalningen inte gått igenom, underförstått: det är mitt fel. Vidare står det i mailet att eftersom något blivit fel med betalningen så kan de istället skicka skorna mot postförskott.

Då blir jag medelklass-sur. Så jag mailar:

”Nu ska jag spela dum. Jag vill att ni skickar mig skorna mot postförskott”

Detta trots att jag vet att de inte finns. Man kan tycka att jag borde ha bättre saker för mig.

Svar på detta mail lyder: ”Tyvärr är skorna slut. Vi har satt tillbaka dina pengar”

Nu är jag överklass-sur.

Mailar: ”Men varför tar ni då inte bort varan ur sortimentet?”

För en liten stund sedan fick jag ett nytt mail:

”Beklagar alla otydligheter men nu verkar det faktiskt som att varan finns kvar. Vi skickar den till dig”

Så varan fanns om man betedde sig som en utförsäkrad och ägnade halva dagen åt att maila i ämnet?

Förresten undrar jag om de är så himla snygga, egentligen.

brandos5.jpg