Startsida / Inlägg

Hej Tele two, fuck you

av Malin Wollin

Så var det dags igen.

Har ni tänkt på det här:

Vi som konsumenter köper, betalar, hyr, prenumererar och avbetalar.

Om vi har tur får vi exakt det vi betalar för.

Om vi har tur.

Men ofta får vi något som är lite sämre än vad vi trodde. Prylar går sönder, hantverkshjälpen hemma blir inte bra, erbjudandet blev dyrare än lovat och så vidare och så vidare.

Händer det någonsin att det slår åt andra hållet? Tänk efter noga, händer det någonsin att du fått lite extra, lite bättre, lite mer?

Jag köpte en ny telefon i samband med att jag förlängde mitt mobilabonnemang med tele2. Jag har varit trogen tele2-kund sedan 1996 då jag köpte min första mobil. Jag tänker att jag är en vacker asfaltsblomma i en död stad där konkurrensen om mobilkunderna är mördande. Och jag bara förlänger och förlänger, två år i taget och betalar. Varje gång jag förlänger passar jag på att köpa en ny mobil(för att få en uppdaterad kamera att använda till bloggen). Och jag får alltid ett riktigt ”fynd”. Den här gången blev moilen tvåhundra kronor billigare jämfört med att köpa den utan abonnemang. Jag binder alltså upp mig att betala i 24 månader och får tvåhundra kronors rabatt. Wow.

I samband med förlängningen den här gången tecknade jag ett abonnemang med fri surf.

Fri surf.

Det heter alltså fri surf.

Sa jag att det hette fri surf?

Så får jag ett sms.

”Hej. Du har förbrukat mer än 90% av den datavolym som ingår i ditt abonnemang. För att köpa till ytterligare 5GB kontakta Kundservice. MVH Tele2”

Verkligen?

VERKLIGEN?

Jag väntar hellre till mens och hoppar ner i en hajtank innan jag ger er EN SPÄNN av mina sönderskattade pengar.

Fri surf, sa ni.

Hur menade ni då?

Betyder ”fri” att jag inte behöver sitta inlåst när jag surfar? Betyder ”fri” att jag får gå in på vilka sidor jag vill?

1996 tecknade jag mitt första tele2-abonnemang.

2013 hej då.