Startsida / Inlägg

SJ- Hur det är

av Malin Wollin

Jag bokade en resa Kalmar- Stockholm ToR till den 25:e och 26:e september. Det kostade 3200. Ja, det är sant.

Jag valde ombokningsbar biljett för säkerhets skull. Att välja avbokningsbar hade kostat närmare 4000.

Jag skulle resa i torsdags. Natten till torsdag spyr jag upp all mat och samtliga tarmar i förmodad matförgiftning. Således ingen resa.

Jag ringer till SJ på morgonen, som ett ömt mök från sängen, och bokar av resan innan avgång.

Jag försöker också, trots att jag vet att det är 100 procent lönlöst, att försöka få hela summan tillbaka (ombokningsbar innebär nämligen aldrig ombokningsbar, SJ ljuger. Du får bara boka om en viss del av summan.)

”Jag förstår inte vad du menar”

”Jo, jag menar, jag är ju sjuk, jag kan inte åka, borde jag då inte kunna få pengarna tillbaka?”

”Jag förstår inte vad du menar”

”Jag KAN ju inte åka på grund av sjukdom, kan jag då inte få pengarna tillbaka?”

”Då måste du ha läkarintyg och jag kan inte göra något åt det nu”

”Vilken läkare tror du tar emot någon som har spytt?”

”Jag förstår inte vad du menar”

Så här höll det på en stund. Jag begriper inte varför jag försökte eller hur jag orkade.

Efter ett ytterligare ett par ”jag förstår inte vad du menar” avslutades samtalet. Då var min OMBOKNINGSBARA biljett avbokad och jag hade nu trettio dagar på mig att boka nya biljetter.

Idag går jag in på SJ.se för att boka nya biljetter. Men när jag ska betala med ombokningsvärdet så finns beställningen från den 25/9 inte kvar.

Jag blir då tvungen att ringa SJ igen, det vill säga tjugo minuter i kö. Alltid.

”Jag hittar inte din beställning här”

”Det är inte mitt problem”

Efter en stund kommer jag på att jag kanske kan hitta bokningsnumret i min mobil.

”Okej, nu hittar jag din bokning i systemet”

”Ja”

”Men de biljetterna är ju avbokade”

”Eh, ja?”

”Det tåget har ju gått”

”Eh, JA? Och nu ska du boka om de biljetterna till nya”

”Men de är ju avbokade”

”Nu ska jag försöka ta det lugnt här för jag är på väg att få ett vansinnesutbrott: Jag ringde och bokade av dem INNAN avgång och din kollega sa: Nu är de avbokade och nu har du trettio dagar på dig att boka om dem”

”Jaha, så kanske det funkar”

*Kvävd gråt på grund av extrem frustration*

Många diskussioner fram och tillbaka, stor förvirring och många band kring min kropp för att inte spasma i panik. Killen i telefonen måste be om hjälp och ber att få ringa upp om en stund igen. Vilket han gör efter tio minuter.

”Då ska vi se, nya resa är bokad, blir det 1500 kronor i mellanskillnad”

”Vänta här nu, jag har alltså 3200 kronor från ombokningsbara biljetter, de nya biljetterna kostar lite över 2000 kronor och ändå ska jag betala 1500 kronor i mellanskillnad?”

”Ja?”

”NEJ”

”Två resor är redan använda”

”Vad i hela friden pratar du om nu? Jag har inte varit inne på SJ sedan den 25/9, jag har inte RÖRT mina resor”

Tystnad.

”Nu är det så här. Jag har 3200 kronor innestående, nu ska du ta den summan och boka en ny resa till mig, det är så enkelt som aldrig så”

”Okej, jag måste kolla upp lite här och återkomma”

”Okej”

Vi den här tidpunkten har jag lagt en och en halv timme av min arbetsdag på att få tag på nya biljetter. Något som skulle tagit fem minuter på sj.se

Nu har det gått en halvtimme och ingen har hört av sig.

Jag arbetar med ord men är helt oförmögen att med hjälp av skrivna meningar förmedla hur mycket hat och frustration jag känner inför detta satans SJ.

Far åt helvete.

Kommer de aldrig göra.

FÖR DET BLIR VÄL ETT SIGNALFEL PÅ VÄGEN DIT.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB