Alltså tre gånger om dagen visar TV4 en reklamfilm som provocerar mig och kittlar mina politiskt inkorrekta sprön. Det är Lill-Babs i stickade tumvantar, hiskelig lugg och uppdragna armypants som visar hela mutteriet. (Hon kanske skulle hetat STOR-babs, blink blink)
Dessa hjärt-kärl-ge-oss-pengar-filmer står mig upp i halsmandlarna.
”Visste du att det är fler som dör i hjärtsjukdomar än i cancer” säger Lill-babs och pekar med sin jävla stickvante. Nej, det var jag inte medveten om los babos, men jag hade kanske kunnat lista ut det med min autodidakta bonna-logik, eftersom:
De som drabbas av hjärt/kärlsjukdomar till väldigt stor del är: Rökare, supare, stressare, extremt överviktiga, och en väldans massa gamla människor. Jaha, ska vi skita i dem då? Etterstupan nästa och bara koncentera oss på cancer?
Nej, ingalunda ska vi det. Men varför inte lägga resurserna på att hjälpa dessa att sluta röka, supa, stressa och äta kebabrulle med extra vitlökssås? Varför ska vi lägga miljoners på att ta reda på varför hjärtat inte gillar vitlökssås och gul blend?
Om Lill-babs hade taggat ner lite och flyttat till grandma-town så hade kanske inte hjärtat börjat flimra.
Visst får de fortsätta med sina tjötiga reklamfilmer med Sveriges russin-elit, men om jag ska skänka pengar så går de till Greenpeace eller barncancerfonden.
Obs. Många barn föds med hjärtfel. Använd miljonerna till att ta reda på varför. Lägg inte hundra miljoner på reklamfilmer med pensionärer.