Golfbilsresan 2010 – Best Of

av Golfbilsresan

Här kommer en sammanfattning av vår resa i form av några listor med det bästa av det bästa som vi upplevt under vår väg från Malmö-Göteborg.

Topp 3

Bästa Bana

  1. Halmstad Norra
  2. Vasatorp TC
  3. Falkenbergs GK

Bästa Engagemang

  1. Torekovs GK
  2. Örestads GK
  3. Laholms GK

Bästa Hålen

  1. Vasatorp TC hål 13
  2. Rönnebäcks GK hål 16
  3. Halmstad Norra hål 12

Bästa Banguide

  1. Halmstad Norra
  2. Vasatorp TC
  3. Rönnebäck/Delsjö

Bästa övningsområde

  1. Vasatorps GK
  2. Halmstad GK
  3. Kungsbacka GK

Trevligast Personal

  1. Örestads GK
  2. Laholms GK
  3. Delsjö GK

Bästa Faciliteter

  1. Halmstad GK
  2. Varbergs GK
  3. Vasatorps GK

Svåraste Hål

  • Par 3 – Hål 15 Laholms GK
  • Par 4 – Hål 14 Falkenbergs GK
  • Par 5 – Hål 16 S:t Arilds GK

Bästa Lunch

  1. Vasatorps GK
  2. Delsjö GK
  3. Halmstad GK

Bästa totalanläggning

  1. Vasatorps GK
  2. Halmstad GK
  3. Örestads GK

Vanligaste Frågorna

  1. Hur långt kan ni köra med golfbilen?
  2. Hur kom ni på denna idén?
  3. Hur snabbt går golfbilen?

Bästa Boende

  1. Säröhus
  2. Hotell Hovgård
  3. Himle Golfrestaurang

Vi vill tacka alla som har hjälpt oss och gjort det möjligt att genomföra Golfbilsresan 2010. Under resans väg har vi beslutat att göra en ny Golfbilsresa 2011. Vi hoppas såklart att ni vill följa oss även då!

Robert Eriksson & Anders Ekman

God Morgon Göteborg

av Golfbilsresan

Sista natten innan vi ska lämna tillbaka vår lilla golfbil har vi spenderat mitt i centrala Göteborg. Det trevliga Mornington Hotell, mitt på avenyn, fick äran att ta hand om oss de sista timmarna på resan. Om ett par timmar lämnar vi vår Club Car på S:t Jörgens GK här i Göteborg, sedan slipper jag och Anders varandra ett tag… Först och främst ska vi äta lite frukost och sedan kommer det sista inlägget. Det bästa av det bästa under resan!

Avenyn
I natt har vi bott mitt på avenyn, på mycket trevliga Mornington Hotell

 

Banreportage Delsjö GK

av Golfbilsresan

Några minuter från centrala Göteborg ligger skogsbanan Delsjö GK. Det är en kuperad bana med par 70 som har många utslag där du står högt. Från backtee mäter den bara drygt 5700 meter, men banan är trixig och det blir väldigt få drives från tee.

Banan håller god kvalitét, framför allt greenerna där bollen rullar jämnt och fint. Den rekomenderas att spela torra dagar för fairway och ruff blir ganska snabbt blöta och lite svampiga när det regnat en del. Idag var förhållandena helt okej, lagom vind men kanske lite väl varmt. Över 30 grader är i det varmaste laget.

Delsjö GK bjuder på en väldigt snäll start, de första två hålen är riktigt bra birdiechanser. Först ett kort par tre nedför där det räcker att slå en wedge. Hål 2 är kort par fem, kraftigt nedför från tee. Väljer du drive har du liten träffyta men bara ett kort järn kvar om du lyckas. Spelar man i stället kort om bunkern till vänster behövs en ganska lång fade in till greenen. En ganska spektakulärt par fem som både jag och Anders gillade.

Hål 2 Delsjö
Trevlig vy över utslaget på Delsjö GKs andra hål

Tredje hålet är ett ganska kort och trixigt par fyra. Om utslaget placeras väl, drygt 200 meter från tee, kan du mycket väl få en bra birdiechans. Missar du kort vänster eller tar för mycket klubba från tee blir inspelet riktigt tufft då ett vattenhinder vaktar kort till höger om greenen. Hålet efter är ett ganska långt par tre, där det bara gäller att försöka träffa greenen och göra par. Hål 5 är också det ett par tre, något kortare men med fler svårigheter. Lite uppför hela vägen så du måste slå bollen hela vägen upp på green.

Sjätte hålet är enligt index det svåraste på första nio. Vi tycker dock att man kan ta bort det mesta av hinderna genom att slå en hybrid eller ett långt järn från tee. Bäcken till höger och bunkern rakt fram ska på detta sett kunna undvikas. Självklart väntar då ett längre inspel, men den duktige spelaren ska inte ha några problem att träffa denna green med ett längre järn.

Hål 7 och 8 är två korta och ganska lätta par fyra där det finns goda möjligheter till birdie. Håll bara utslaget i spel så väntar bara wedgar in mot greenen. Det sista hålet på vägen ut är ett tufft par fyra. Smalt med skog hela högersidan och två bunkrar som väntar efter 250 meter. En stor långsmal green där det är svårt att komma nära pinnen.

Hål 9 Delsjö
Robban får en svalkande dusch i den tropiska värmen på nians green

Hål 10 är ett bra golfhål där det absolut smartaste är att spela sig fram drygt 200 meter, kort om bunkern du ser från tee. Inspelet på detta par fyra görs till en klurig green där man bör spela mot den säkra vänstersidan.

Hål 10 Delsjö
Hål 10 på Delsjö GK är ett bra golfhål

Delsjös andra av tre par femmor kommer på det elfte hålet. Även denna gång finns det goda möjligheter att nå greenen på två slag. Det är dock väldigt tajt där drivern ska landa, hålet svänger svagt till höger hela vägen så en fade är att rekomendera från tee. Hål 12 är ytterligare ett hål där du står högt upp på utslaget. Kraftigt nedför de första 200 meterna men sedan är det uppför fram till green. Se till att ta tillräckligt med klubba på inspelet. Det efterföljande hålet är ett ganska klurigt par tre, där allt handlar om att försöka träffa greenen och tvåputta. På hål 14 är det så dags att gå en bit upp till utslaget igen. I medvind är det nog möjligt att nå greenen med en kanondrive men det är tajt. Det kloka valet är järn från tee följs av en wedge.

Hål 14 Delsjö
Många hål har tee högt placerat, här det 14:e

Hål 15 är ytterligare ett trixigt par fyra som svänger av till höger efter drygt 200 meter. Det är ganska lite att landa på för att ha ett bra läge upp till greenen. Vatten framför böjen och träd hela vägen fram på högersidan. Platågreenen är klurig och att hålet har index 1  är förståeligt. Nästa par fyrahål är ett birdiehål, om du bara lyckas stanna kvar på greenen med inspelet. En långsmal green där bollen rinner av åt alla håll. Men med en wedge bör man kunna ge sig själv chansen till en birdie. Hål 17 är ett ganska kort par tre med en ganska klurig green. Fyra bunkrar vaktar runt om så det gäller att vara pricksäker med mellanjärnet från tee.

Hål 17 Delsjö
Det trevliga hål 17

Avslutningshålet är ett knappt 500 meter långt par fem som spelas uppför hela vägen. Ett tufft par fem där det krävs två riktigt, riktigt bra smällar för att nå greenen. Längs vägen upp behöver man akta sig för sju bunkrar så det kan bli en del tuffa lägen. Ett tufft avslutningshål som både kan hjälpa och stjälpa.

Delsjö GK är en trevlig skogsbana där järnklubborna behöver vara i bra form. Greenerna är bra så att rulla i några birdies är inte helt omöjligt. Passar man sig inte kan det lätt bli ett par dubblar också.

Delsjö GK +

  • Rolig & trixig bana
  • Bra greener
  • Trevligt bemötande av personalen

Betyg 1-5 Golfbilar

3 bilar
Delsjö GK får 3 golfbilar

 

Svettig rond på Delsjö GK

av Golfbilsresan

216 hål på två veckor och på 12 olika banor. Nu är vi klara! Trötta är vi också, dagens runda på Delsjö GK spelades i tropiskt klimat. Över 30 grader och åskan hängandes i luften. Vi ska dock inte klaga, resan har varit fantastiskt rolig att genomföra. Ikväll kommer dels ett banreportage om Delsjö GK samt en sammanfattning med några topplistor från resan.

Personal Delsjö
Linnea och Erik på Delsjö GK var mycket hjälpsamma under dagen

 

Marginalerna på vår sida!

av Golfbilsresan

Vi hade flyt på vägen till Delsjö GK idag på förmiddagen. Först så irrade vi runt i ett industriområde här i Göteborg, där vår kära GPS ville att vi skulle köra. Vi tråcklade oss fram men plötsligt stod golfbilen framför en vägbom som var helt omöjlig att passera. Vem kommer då på andra sidan bommen mitt i ingenstans en söndag? Jo en trevlig securitasvakt som snällt öppnade bommen och vi kunde med enkelhet köra vidare till Delsjö GK.

Några hundra meter innan ankomsten började det komma några regndroppar. Vi skyndade så gott vi kunde i 21 km i timmen och hann precis in under ett tak på Delsjö GK innan det började ösa ner från himlen! Det värsta regnet och åskan ser ut att röra sig norr om Göteborg i eftermiddag, tackar vi för!

Delsjö GK
Nu är vi framme vid vår sista destination, Delsjö GK

 

Vackra Särö

av Golfbilsresan

Nu har jag och Anders åkt hela vägen längs den svenska västkusten. Från Malmö till Göteborg och vi har upplevt skiftningarna i den vackra svenska naturen. Otroligt behagligt att puttra runt i drygt 20 km i timmen och njuta. Vädret har såklart hjälpt till, svensk sommar är underbart!

I natt har vi bott på vackra Säröhus. En riktigt läcker anläggning ett par mil söder om Göteborg. Om en liten stund åker vi in mot Göteborgs city och i eftermiddag befinner vi oss på Delsjö GK.

Särö utsikt
Utsikten från takterassen på Säröhus
Säröhus relax
En bra relaxavdelning var precis vad vi behövde igår kväll…

 

Banreportage Kungsbacka GK

av Golfbilsresan

I ett helt fantastiskt golfväder spelade vi idag Kungsbacka GK. En naturskön bana med väldigt varierande golfhål. Du har parkhål,skogshål och havshål. En speciell bana att spela på det sättet. När det är så lite vind som det är idag är det ingen svår bana, blåser det däremot så kan det bli ett helvete på många hål. Outpinnar lite varstans gör att du måste planera utslagen och försöka spela dig bort från den svåra sidan.

Kungsbackas bana börjar med några parkhål. Ettan är ett kort och lätt par tre där greenträff  är ett måste. Bra chans att gå för pinnen och en birdie på öppningshålet är fullt möjligt. Hål 2 är ett ganska kort par fyra med ett gäng bunkrar som stör utslaget, inspelet blir inte så svårt om du träffar fairway. Trean är ett trevligt och ganska långt par fem. Andraslaget slår man nedför så en riktigt bra smäll från backtee gör det möjligt att nå på två. Se dock upp för vänster sidan där det är out hela vägen fram till green.

Hål 3 Kungsbacka
Tredje hålet är ett långt par fem som kan nås på två slag

Det efterföljande hålet är ett ganska kort och lätt par fyra om du spelar det smart. Ett järn kort om bunkrarna till höger tar bort outen till vänster från tee. Ett mellanjärn in och en ganska bra birdiechans om pinnen står mitt på greenen. Hål 5 är ett svårt par fyra, framför allt om du inte har spelat banan förut. Hålet är över 400 meter långt och svänger av till höger efter ungefär 200 meter. Vi valde långa järn fram till böjen men upptäckte att det fanns stor yta runt hörnan. Dirvern är därför kanske det bästa alternativet, annars blir det ett inspel på nästan 200 meter. Sjätte hålet är den andra par femman för rundan. Nu rör man sig ner mot havshålen, så blåser det ett par klubbors vind är det svårt att nå in. Då kommer även vattnet till vänster kort om green mycket mer i spel. Idag var det fullt möjligt att nå in på två slag men normalt sett är det tufft.

Hålet efter är ett långt par tre från backtee och även här spelar du oftast rätt in i vinden. Vi nådde upp med järnfyror idag men oj vad tufft det kan bli i motvind. Hål åtta är ett ganska läckert par fyra där högersidan vaktas av flera bunkrar. Inspelet blir ganska långt, trots ett bra drive från tee. Det är lätt att fastna i någon av bunkrarna kort om greenen.

Hål 8 Kungsbacka
Robban i bunkern på åttonde hålet

Första nio avslutas med ett halvlångt par fyra som kan spelas olika från tee. En driver som sneddar lite över hörnet följt av en wedge eller två långa järn. Vi spelade olika men båda gjorde par. Ett bra golfhål på det sättet! Det sista havshålet innan du rör dig in mot skogshålen är det elfte. Ett ganska lätt par fyra där den enda faran är outgränsen till vänster. 

Hål 10 Kungsbacka
Hål 10 ligger närmst havet av alla hål på Kungsbacka

Elfte hålet är långt par fyra men eftersom man spelar ifrån havet blir det ändå bara en wedge kvar efter en bra drive. Hål 12 är ett par fem som absolut går att driva på två slag. Det spelas också bort från havet så här är det en riktigt bra birdiechans! Med en tredjedel kvar av banan rör man sig en bit upp till skogshålen. Det trettonde är ett läckert, kort par tre inmurat med stenblock på båda sidor av greenen. Hål 14 och 15 är två mycket korta par fyror. Det är inga problem att nå greenen från tee, men det är riktigt tajt så är du det minsta sned är du körd. På fjortonde räcker det med en hybrid eller en spoon så här är det bra läge att satsa mot greenen direkt.

Hål 14 Kungsbacka
Hål 14 är mycket läckert och spännande golfhål

På hålet efter är det kanske smartare att spela sig fram med ett mellanjärn för greenen är svår att stanna kvar på. Här kan det också vara bra att hålla i vagnen så att den inte rullar ned i vattenhindret till höger… Efter en litet bad och letande efter klubbor i dammen spelade vi inte de tre sista hålen. Däremot gick vi dem och hål 16 hade varit kul att spela. Ett par fem där andraslaget går kraftigt nedför. Även hål 17 är ett vackert hål som man hade velat få spela. Sista hålet är ett par tre nedför med vatten och en trevlig utsikt över klubbhuset.

Kungsbacka GK är en mycket trevlig och varierande golfbana. Greenerna är dock under all kritik. Mycket varierande kvalitét mellan hålen. Med bra greener hade betyget blivit bättre. I övrigt håller spelfältet god standard och just variationen gör den rolig att spela.

Kungsbacka GK +

  • Bra varierande golfhål
  • Övningsområdena
  • Hål 14 & 15 är mycket speciella

Betyg 1-5 Golfbilar

3 bilar
Kungsbacka GK får 3 golfbilar

 

Miljövänliga bollar

av Golfbilsresan

Bara några kilometer från Kungsbacka GK ligger Säröhus, där vi har turen att sova i natt. Det är makalöst vackert här, både på hotellet och kustremsan utanför. Lite lyx är precis vad vi kan behöva efter en dag som denna.

Om man bortser från allt skit som hänt under dagen finns lite roliga saker också. Dels så hade vi fantastiskt väder på golfbanan idag, dessutom testade vi en ny boll under rundan på Kungsbacka GK. I alla fall de 15 första hålen… Vi blev mycket positivt överaskade av bollen, den rörde sig i luften så som vi vill att den ska göra. På greenerna bet den bra och hållbarheten är det absolut inget fel på. Det unika med bollen är att den är miljövänlig. Helt otroligt faktiskt!

Hål 4 Kungsbacka
Idag testade vi miljövänliga golfbollar!

 

Missödenas dag…

av Golfbilsresan

Man kan lätt säga att dag 13 på golfbilsresan har varit mycket motig! På vägen till Kungsbacka orkade inte golfbilen riktigt hela vägen så vi fick stanna och ladda bilen hos en trevlig man ett par kilometer innan golfbanan. Jag blev hämtad av en medlem på klubben för att hinna sätta igång insamlingen till Kungsbackas juniorer i tid. Anders stannade med golfbilen och kom till klubben en timme senare. Vi hann precis slänga i oss lite lunch innan vår starttid klockan 14.

ladda bilen
Snälla människor på vägen som låter oss ladda bilen, det tackar vi för!

När vi väl kom till klubben och vi skulle få igång ruljansen hade vi tyvärr ingen hjälp. Tråkigt när man försöker åka runt och liva upp klubbarna på västkusten att dem inte är förberedda. Vi kommer ju trots allt till de för att stötta deras juniorverksamheter. Vissa klubbar har varit fantastiska och det tackar vi för, men andra inte fullt lika bra…

Så var det då äntligen dags att komma ut på banan. En kille i shopen fick hålla i puttävlingen. Vi spelade båda bra, framför allt jag som gick mot en riktigt bra score. Då hände det som man bara ser i filmer… Jag gick ut i skogen på det femtonde hålet och letade efter min boll. Jag gav min vagn till Anders som gick vidare fram på hålet. För er som har spelat detta hålet på Kungsbacka GK vet att det spelas kraftigt nedför. Anders puttar iväg vagnarna för att slippa hålla i de och min vagn flyger ner i vattenhindret framme vid greenen. Klubbor, mobiltelefoner, kameror, ja rubbet låg i min bag. Anders fick dyka ner efter allt och till slut hittade han sakerna. Vi kunde tyvärr inte fullfölja rundan…

Ett banreportage kommer under kvällen, i alla fall för de 15 första hålen!

En kort paus

av Golfbilsresan

Det fick bli en kort fikapaus strax innan Kungsbacka. Batterilampan började lysa så det är lika bra att fylla på el så vi orkar hela vägen fram till Kungsbacka GK. Vi har ungefär 15 km kvar och det bör vi klara på en timme i alla fall. Puttävlingen ska starta kl 13 så vi hoppas att det inte blir några problem längs vägen.

Det är trevligt när vi stannar till såhär och folk kommer fram och har full koll på vår resa. Kul att så många har följt oss!

Sida 1 av 7

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB