Påsk
avJesus dödades av den romerska militärdiktaturens hantlangare, som många andra på den tiden. Att han återuppstod på påskdagen har inte lett till något religiöst grubbel för mig, eftersom jag helt enkelt aldrig trott att legender om återuppståndelse från döden är sanna. Men ”romersk rätt ” var lik förbannat under århundraden ett klassiskt ämne för västvärldens jurister. — I min ungdom i Skåne brukade vi under långfredagen spela kort i en lövskogsdunge vid en porlande bäck, inte som protest mot något religiöst förbud utan för att det var vår. — Idag, påskafton, inleder jag dagen med att läsa de två huvudledarna i Dagens Nyheter. Den ena handlar om sjukförsäkringsstatistiken och den andra om arbetslöshetsstatistiken. Jag ser fram emot en uppsluppen politisk debatt om statistik fram till nästa val. — I Lund hade vi på min tid en intressant professor i statistik. Han hade, om jag minns rätt, fem barn och vi skrev i studenttidningen att han under vackra helgdagar cyklade omkring i staden med ett slumpvis utvalt barn på pakethållaren. — I Strindbergs lilla drama ”Påsk”, bara tre akter, fäste jag mig tidigt vid den känsliga bilden av flickan Eleonora, på gränsen till mental skörhet, hans vackraste kvinnoporträtt. Pjäsen utspelas i Strindbergs Lund, en stad som han kallade ”klosteraktig”. Gärna för mig, det var en miljö för tankfulla, men med humor någonstans i munkkåpan.