Kristianstadpublikens nya rekord
avAll kredd till Drott som i sin fjärde match på tio dagar, mindre än 48 timmar efter överkörningen not Flensburg, åkte till Kristianstad utan skyttekungen Magnus Persson och spelmotorn Jesper Adolfsson och kom hem med en poäng.
Men min artikel i dag kom inte att handla om Drott ändå. Nej, det blev (ännu) en text om Kristianstads publik. Men jag tycker att det har sitt berättigande när jag upptäckte hur IFK:s årskortsförsäljning står sig mot resten av idrotts-Sverige. Där är man bäst sett till beläggningen. Och vi får en del intressanta siffror, som att IFK drar in lika mycket på årskorten som HK Malmö omsatte totalt förra säsongen.
Skrev i våras att Kristianstad kunde bli ett nytt Kiel, med svenska mått mätt. En sådan här årskortsförsäljning är onekligen ytterligare ett steg på vägen.
Här har ni texten och siffrorna:
Nu är man bäst också i hela idrotts-Sverige med otroliga 63 procent årskort.
– Herregud, vad imponerande, säger lagkaptenen Johan Jepson.
Kristianstad har tidernas största publik i svensk handboll.
Nu är den handbollsgalna staden unik i hela idrotts-Sverige.
Kristianstad hade inför hemmapremiären mot Drott i kväll sålt 3099 årskort, vilket är en ökning med över 58 procent mot fjolårets 1958.
Detta i en arena som officiellt tar 4900 åskådare (mot Drott hade man tryckt in 4974 – nytt rekord), vilket innebär att 63 procent av platserna innehas av årskortsköpare. Därmed är IFK bäst i hela idrotts-Sverige efter att passerat HV71, som brukar toppa denna lista, och toppat hockeyns uppstickare Örebro.
– Det är helt fantastiskt, säger lagkaptenen Johan Jepson.
Sveriges största fotbollsklubbar säljer visserligen betydligt fler årskort men arenorna är desto större. Hammarby toppar där med 36 procents årskortsbeläggning. MFF är bäst i allsvenskan på 33 procent.
Just Malmö FF och HV71 samt AIK (fotboll) och tyska Kiel är förebilderna Kristianstad studerar.
– Vi tittar på hur MFF och HV71 jobbar med sina sponsornätverk. I Kiel är det ju lojaliteten man slås av (otroliga 98 procent årskortsinnehavare), säger marknadschefen Nikolas Larsson.
Kristianstad har alltså sålt mer än dubbelt så många årskort som hela elitserien har i publiksnitt (1409). Årskortsförsäljningen har i år inbringat närmare 8,5 miljoner kronor, vilket är lika mycket som till exempel serieledande HK Malmö omsatte totalt förra säsongen.
Varje utsåld match ger en nettovinst på 500 000 kronor (årskorten inräknade).
Men i kväll vände rekordpubliken hem lite besviken efter att IFK ”bara” fått oavgjort (24-24) i SM-finalreprisen.
– Det känns som en förlust, suckar Jepson.
Drott spelade sin fjärde match på tio dagar och ställde upp utan skyttekungen Magnus Persson och spelmotorn Jesper Adolfsson.
– Bättre chans att slå Drott än så här kan man nog inte få. Men vi var nog lite övertaggade, säger Jepson.
Klubbarna med högst årskortsbeläggning (antal årskort/arenans kapacitet)
Handboll
Kristianstad: 3089/4900 = 63%
Fotboll
Hammarby 10800/30000 = 36%
Malmö: 8000/24000 = 33%
Djurgården: 9000/30000 = 30%
Elfsborg: 5000/16899 = 30%
IFK Göteborg: 5500/18600 = 29,5%
AIK: 13711/50000 = 27%
Ishockey
Örebro: 3200/5200 = 61,5%
HV71: 4210/7000 = 60%
Leksand: 3700/7650 = 48%
Flest sålda årskort: AIK Fotboll med 13711.
***
Daniel Vandor påminner om att i dag gör den första 97:an debut i elitserien, I våras gick Felix Claar i högstadiet. I eftermiddag spelar han för Alingsås mot Rimbo.