Startsida / Inlägg

Kungens hemliga strategi

av Jenny Alexandersson
kungensplan.jpg

I dagens tidning berättar jag om kungens strategi för prinsessbröllopen. 2010 är det 200 år sedan som Jean Baptiste Bernadotte kom till Sverige för att bli landets regent. Det ska naturligtvis firas stort och kronprinsessans bröllop är den största händelsen under året. 

Bröllopet är en enorm pr-maskin för kungahuset och jag vet att varken kungen eller hovet tänker slarva bort möjligheten att lyfta populariteten för monarkin. Kungens strategi går ut på att sätta fokus på Victorias bröllop eftersom hon är tronföljare. Hennes fest ska alltså vara ”kronan på verket” under året som min källa säger. Madeleines bröllop hålls lite mindre även om det såklart också är en viktig del i marknadsföringen av kungahuset. Det såg vi redan under förlovningen. Att ha Madeleines pressmöte på Solliden ger signalen att det är lite mer familjärt och mindre. 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB