Kronprinsessan Victoria och dyslexin
avI går var jag på plats när kronprinsessan Victoria delade ut Bertil Hults pris på Älvsjömässan. Priset på 500 000 kronor går varje år till en skola som har arbetat och visat resultat inom dyslexifrågan. I år vann Bokenäs skola i Uddevalla.
Alla talare som klev upp på scenen i Mässan i Älvsjö lockade till skratt. Victoria vek sig dubbel när rektor Anders Sjöborg i slow motion visade hur han reagerat när han fick reda på att hans skola i vunnit. Det var knappt att Säpovakterna kunde hålla masken.
Victoria var som vanligt på gott humör, hon har inte gjort annat än skrattat och strålat sedan förlovningen med Daniel Westling. Men några frågor ville hon tyvärr inte svara på. Det fanns inte tid.
För två år sedan fick jag en lång pratstund med henne när jag mötte henne på prisutdelningen. Då berättade hon att hon fick träna läs- och skrivövningar en halvtimme extra varje morgon innan de andra eleverna kom till skolan.
Jag frågade om hon fortfarande hade problem med sin dyslexi.
– Ja absolut, det har jag. Jag läser fortfarande långsamt. Helst tar jag in informationen genom att lyssna. Talböcker är bra!
Victoria berättade att hon gärna tänker i färg eller form när hon lär in saker.
– I skolan ritade jag mycket för att förstå. Det tar mer tid att lära in saker på det sättet, men jag utvecklade nya förmågor för att hämta in kunskap. Det gick med mycket envishet. Allt tog längre tid för mig. Jag tycker att det är viktigt att ge elever med de här problemen tid. Mer tid att lära in saker Det är viktigt att förstå att det inte har något med IQ att göra.
Victoria berättade även att hon många gånger varit ledsen, gråtit och varit frustrerad över att det tagit för lång tid att lära in något.
Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet