Så utnyttjas drottning Silvia i reklam
avOkej kära vänner! Det är torsdag och här serveras ett rykande hett avsnitt av Kungligt med Jenny Alexandersson!
I veckans program tar vi upp att bilder på drottning Silvia har använts i reklam för antirynkpreparat och liknande dumheter. En bild av drottningen med blåmärken i ansiktet och en text som får läsaren att tro att hon har avlidit får folk att klicka på länken. Man förs vidare till en sajt med flera fejkade texter om diverse preparat. Det är fruktansvärt cyniskt att använda sig av drottningen på det här viset, naturligtvis är det många som klickar sig vidare när de ser den makabra bilden. Jag vet knappt vad jag ska säga när jag ser det, men på liknande sätt har även prinsessan Madeleine utnyttjas i reklamsammanhang. Hovet agerar naturligtvis, men det är svårt att stoppa sådana här företeelser och de sprids extremt snabbt på nätet.
– Så fort vi upptäcker sådana här falska påståenden agerar vi direkt och försöker ta bort dem så fort som möjligt. Det är tyvärr något som blivit allt mer frekvent. Vi har en organisation, och även juridiska rådgivare, som hanterar det, säger hovets informationschef Margareta Thorgren.
I programmet pratar vi även om kungligheternas okända jobb – drottning Margrethe av Danmark är ju till exempel arkeolog och prinsessan Birgitta är idrottsdirektör (härlig titel eller hur?). Och så visar vi ett fantastiskt härligt klipp på Victoria som inte kan sluta skratta när en fotograf tappar sin sko!