Deceptive UX: How To Trick People and What To Do About It
avTalare: Nick Disabato – Interaktionsdesigner från Chicago.
Nick berättar om ”Poor expectation management ” och olika negativa mönster som visar tydliga briser i design av webbapplikationer. Dessa mönster återfinns i allt från betaltjänster och annonser där tjänsten förmedlar fel information till besökaren.
Som användare är det ofta otydligt vad som händer med ex. min information i sociala medier och e-handelstjänster vid registrering och annonser som man klickar på.
Applikationer inger ofta falska intentioner och man får ofta något annat än vad man tror i ex. en kampanj som kan vara en inbjudningar till pyramidspel eller svårigheter att avregistrera sig från en webbtjänst. Tilliten för varumärket, produkten eller tjänsten påverkas mycket negativt vid dessa tillfällen.
Hur skulle vi då kunna undvika och förbättra för användaren och hur skulle då ett businesscase se ut? Vad kan vi mäta och hur kan vi skapa värde genom att börja använda bra design och UX?
Några användbara nyckeltal
- Besökarfrekvens
- Antal samtal från besökare
- Antal nya registreringar
- Antal problem på sociala medier
Hur kan vi bygga bättre design för att förhindra ”Poor expectation management”
- Hirarki – Vad vill vi att användaren ska göra på sidan ex. logga in, posta information, interagera etc.tydliggör förväntningar och intentionerna för besökaren.
- Timing – Presentera information i rätt sammanhang.
Ex. i ett köpflöde kan man presentera flera produkter efter färdig betalning. - Defaults – Var tydlig i vad man kan ändra på som användare
Ex. i ett formulär eller editering av information. - Simplicity – vs Complexity
Ofta vanligt i sociala medier och här kan man jämför rättighetsinställningar för ex. Twitter och Facebook. - Copy & Tone – Hur kommunicerar vi med våra användare, vilken ton använder vi?
- Tillit hos användare tar tid att uppnå men går mycket snabbt att förlora.
- Användarna kan och vill gärna hantera och ha kontroll på tjänsten man använder, kommunicera!