Aftonbladet & Schibsted på väg

Omvärldsbevakning och direktrapportering från fältet

Startsida / Inlägg

Eight Lessons for Developing Tablet Apps

av Sara Ghisler

Första sessionen lyssnade jag på Scott Smith som berättade om applikationsutveckling för tablets ”Rules of the road”. Scott berättade om hur han själv upplevt vikten av att ha tydliga regler utifrån ett beställarperspektiv och att det finns några stora avgörande faktorer om man ska lyckas med utvecklingen av Tablet apps.

 (Scott Smith is the Senior Director of IT Publishing Solutions at Time Inc., where he leads (and takes most of the credit for) a twenty-person team that helps develop and integrate software across the enterprise.)
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21834

#1 Choose the right partner
Lite marknadsföring för Woodwing men syftet var att tydliggöra att ett nära samarbete med en bra partner är avgörande.

#2 Know the territory
Vilken tablet är rätt för dig och din produkt? Fundera igenom vilket operativ som är bäst för dina behov och checka av samt jämför key features som du behöver.

#3 Get business ”by-in” on your ”rules of the road”.
Tiden är ofta det viktigaste, man vill vara först ut med en produkt i ex. ipad men det finns tid att spara om man tänker och planerar på rätt sätt innan man sätter igång utvecklingen.

– Vem är sponsor för affären?
– Vem äger produkten
– Är det en strategisk investering, finns en specifik ROI?
– Hur ska produkten marknadsföras och till vem?
– Vilka konsekvenser får vi om vi inte lyckas?
– Sätt ett lanseringsdatum som inte får flyttas.

#4 Document your vision – med fördel med bilder
Sätt en limit på feautres för att förhindra att scoopet växer, minska förvirring och minska time to market. Det går alltid att tillföra funktioner efter lansering, börja i liten skala för att nå i mål. Ofta vet vi inte hur användaren vill att applikationen ska fungera. Underlätta arbetet för utvecklarna med att sätta vad vi ska ha och vad vi inte behöver.

 #5 Creation is a messy business
Prioritera funktionerna som förmodligen inte kommer med, det kommer förhandlingar och då behöver det finnas en tydlig prioritering.  Undvik otydliga signaler och håll dig till en backlog.  Tänk dig för, det går inte att öka farten enkelt med fler utvecklare eller mer pengar, prioritera!

 #6 Fight off everyone else – ”Rambo” 
Du har en stor uppgift, skydda teamet och utvecklarna till varje pris för att de ska lyckas med lanseringen.

#7 When you first see the app… dont’t panic
Är det den här appen du bad dem bygga eller har utvecklarna valt ett fel spår som gör att ett nytt affärsbeslut behövs? Om inte, vilka konsekvenser ser vi, kan vi fortsätta?

 #8 Keep it short – Håll utvecklingsiterationerna så korta som möjligt
Minimera antal personer som pratar med utvecklarna, du är antagligen ingen av dem. Fokusera istället på att buggtesta appen, du kanske hittar något som utvecklarna missade, är dessa showstoppers? Gör en lista av alla bugger, vilka är showstoppers och vad är ”övrigt”.

 #9 Early or late? Om du inte är generad vid lanseringen av första lanseringen ”då har du lanserat för sent”.
Generad vid lansering? Det är något bra, appen ska inte vara färdigutvecklad och det kommer finnas fel men det drabbar inte time to market.

 

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB