Aftonbladet & Schibsted på väg

Omvärldsbevakning och direktrapportering från fältet

Startsida / Inlägg

Mobile First (Peter)

av Peter Frey

Ett genomgående tema på konferensen är mobilen och hur viktigt det är att förstå och följa utvecklingen. Det här var den hittills bästa sessionen.

Den här sessionens tes är: Web products should be designed for mobile first.

1. Growth = Opportunity
Alla har mobiler och försäljningen ökar enormt. 40% av alla tweets är via mobil. 16% av nya användare på Twitter börjar nu i mobilen. Om drygt 2 år passerar antalet Smartphones antalet PC:s. Hemmaanvändandet av PC har minskat med 20% i USA sedan 2008. Varför? Smartphone och Tablets ersätter. Mobila FB-användare använder FB dubbelt så mycket som datoranvändare. 33% av inläggen sker via mobilen.

Analys: Mobila enheter blir vanligare än datorer för att nå webben under 2013.

2. Constraints = Focus
Skärmstorlek: 1024×768 blir 320×480. 80% måste bort. Begränsningarna tvingar fram prioritering av vad som är viktigt. Hur? Ta reda på vad användarna verkligen vill ha.

Nätverkshastighet: uppkopplingen går upp och ner. Lösning: skicka mindre data, komprimera och optimera för mobila enheter så blir webben automatiskt bättre

Omgivningen – mode of use: Mobilen används ofta i en rörig miljö i farten. Designa för ett öga och en tumme. Bra och enkel design i mobilen blir bra och enkel design på webben. Gör det som är viktigt för användarna.

3. Capabilities = Innovation
Tilt-scrollning. Tilta framåt och bakåt för automatisk scrollning. Går att göra för våra artiklar.

Touch-baserade skärmar. Hur använder användarna touch? Innehållet är interfacet. Jfr med hur barn interagerar med en iPad. Naturligt och enkelt. Vilka olika typer finns: tap, double tap, shake, rotate, drag etc. Läs mer här lukew.com/touch

Geolocation: var befinner sig användaren?

…och mer: NFC, två kameror, scanning, gyroscope, audio input, augmented reality…mm (se presentationen).

Slutsats #1: hur kan vi förbättra våra befintliga tjänster och utveckla nya med tanke på ovanstående punkter?

Slutsats #2: Utveckla för Mobilen först så blir även webben bättre. Enkelt att säga svårt att utföra. Webben sitter i väggarna. Vi har lite att göra när vi kommer hem.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB