Aftonbladet & Schibsted på väg

Omvärldsbevakning och direktrapportering från fältet

Startsida / Inlägg

Mobile First (Sara)

av Sara Ghisler

Talare: Luke Wroblewski

”Luke is currently Chief Product Officer and co-founder of Bagcheck Inc. Prior to this, he was an Entrepreneur in Residence (EIR) at Benchmark Capital and the Chief Design Architect (VP) at Yahoo! ”
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21259

Tänk på upplevelsen utifrån mobilen först, inte webben
”Mobile first and desktop second”
”Mobile applications first because there are better apps”

Trender 

  1. Bättre prestanda
  2. Bättre nät/uppkopplingar/anslutningar
  3. Molntjänster

Vad innebär det då rent praktiskt?
1) Groth = Opportunity
Mobile consumer – Fler mobila enheter nyttjas av fler användare i rask takt i jämfört med ex. PC. 16% av nya användare på Twitter kommer från mobilen.
– Shift in usage  – nya beteenden i mobila applikationer
– Additional Usage ex. Facebook i mobilen är vi mer aktiva än på webben.
Inte enbert native apps, även mobile web experience ökar och kommer att ta över PC som den mest vanliga webacess enheten i världen vid 2013. Vi ser förflyttningen och företag börjar tänka ”mobile only” i vissa länder och beroende på typ av produkter man önskar nå ut med.
2) Constraints = Focus
Skärmstorlekar och upplösningar för mobila enheter gör att vi prioriterar bättre och hårdare på affärsvärdet och användarbehoven i produktutvecklingen. Allt får inte plats på samma sätt som i en webbrowser, vi fokuserar på viktiga features mer naturligt. Man lägger vikten på hur funktionerna används och användarbeteendet ”minimal marketable feature”.
Design för mobilen är annorlunda för man använder en mobilapp på annat sätt i hemmet och i vardagen.  Tänk ”One eyeball and one thumb”. Det är sedan enklare att tillföra fler funktioner för större enheter.
3) Capabilities = Innovation
En ny palett och verktygslåda har vuxit fram tack vare nya behov. Ex. ”Tilt scrolling” kom till för att underlätta att man kan läsa artiklar på en mobil enhet utan att scrolla. ”Touch” screens möjliggör att vi som användare kan interagera med enheterna och applikationen mer direkt vilket som ger oss nya möjligheter och beteenden. ”Drag to reveal” uppdatera innehåll via touch genom att dra ner sidan för att ladda in ny information.
Ooops…. och här tog mina batterier slut.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB