Aftonbladet & Schibsted på väg

Omvärldsbevakning och direktrapportering från fältet

Startsida / Inlägg

Interface Technologies That Have Not Yet Left The Lab (Sara)

av Sara Ghisler

Talare: Johnny Lee (Google)
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21299

Time…
Johnny inleder med att tala om tiden. Tiden det tar från research fram till kommersiell produkt. Koncepten är ofta gamla men urvalet och utförandet är baserat på dagens teknologierna för gränssnitt och interaktionsdesing. Vi har idag större möjligheter att utnyttja tekniker ex. ansiktsigenkänning, patterns och sensorer.

Commercial success
Varför ser vi då inte fler produkter som bygger på den senaste tekniken? Väldigt få produkter blir lönsamma och kommer från en ursprungligt bra idè.

Det finns många anledningar till att ”Great Interface technology ideas” kanske inte lyckas
1 Fungerar den så bra som du drömde om?
2 Fungerar den robust nog for tillräckligt många naive användare?
3. Går den att tillverka till en lag kostnad?
4. Tyvärr, de flesta människor nöjer sig med att surra på ebben.
5. Ingen tredjepartsutvecklare kommer att utveckla för din plattform.
6. Ser styrelsen nya intäktsmöjligheter?
7. Är den före sin tid?

Efter den här inledningen övergår Johnny till en mycket underhållande och visuell presentation om hur vetenskapen drivit tekniken framåt sedan tidigt 80-tal fram till idag.
Vi får se inspelningar från olika labs och reflektioner av hur teknologin har skapats ur innovation med en vision om att knäcka koden om hur man skapar ”Human as a sensor”.
Vetenskapen och research inom senorteknologin gör att vi kan utnyttja allt från tankemönster(elektroniska signaler) och rörelser tillsammans med senaste tekniken för att skapa nya upplevelser. Ex. Elektroniska kontaktlinser, igenkänning via patterns.

Tekniken finns där men vi behöver bli bättre på att skapa behovet.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB