Aftonbladet & Schibsted på väg

Omvärldsbevakning och direktrapportering från fältet

Startsida / Inlägg

Search Analytics for Your Site

av Sara Ghisler

Talare: Louis Rosenfeld (Rosenfeld Media, LLC)
http://www.web2expo.com/webexny2011/public/schedule/detail/21140

Site search analytics (SSA) – Förvandla dina sökord till guld!
En fartfylld session där Louis förtydligade vikten av att analysera vad användaren gör på din sajt och hur vi kan använda sökorden och datainsamling till att ta fram underlag för att underlätta och skapa värde för affärsbeslut.

  1. Make it harder to get lost
    Användare tappar bort sig på sajten. Man kommer direkt in på undersidor, djuplänkar via ex. Goole och sällan direkt på startsidan. Användaren förstår inte strukturen och därför behöver huvudnavigationen vara tydlig.
  2. Reduce jargong
    Ta fram statistik på vanliiga sökord och frekvesen på sökta ord på din sajt som underlag för att skapa en bra struktur på sajten. Filtrera ut de mest förekommande innehållstyper som efterfrågas.
  3. Priority by value
    Vad ska vi ha för typ av beslutunderlag? Relevansen på navigationen och sajtens struktur ska vara datadrivet utifrån prioritet av avändaren.
    Content types: Ex. inför en migrering av innehåll i CMS, vad ska vi flytta först?
    #1 application
    #2 reference
    #3 Instructions

    Underlaget för analysen gör att du kan skapa en kontextuell. navigering – en karta över dina building blocks.

  4. Tune and adapt for presentation
    Fånga upp olika tecken som besökaren använder ex. # & ID, vad vill vi att besökaren ska få för typ av resultat? Bygg ditt varumärke genom att skapa riktade kampanjer baserat på SSA.

    ask.com förfinar informationen med olika presentationslager för besökaren.
    – Förfinat sök
    – Utöka söket
    – Bildsök
    – Wiki – extra information
    – Nyheter

  5. Learn how your audiences differ
    Personas – Vem bryr sig om vilket innehåll? Försök att analysera vilken persontyp som söker på olika typer av information. Ex. studenter, Anställda etc. Hitta mönster för vad alla personas som har gemensamma intressen.
  6. Know when to publish what
    Analysera sökorden utifrån tider och datum. ”skolor”, ”fotboll”, ”julmat” är säsongbaserat och återkommande och där med förutsägbart för att kunna presentera rätt information i rätt tid till användaren.
  7. Own and enjoy your failures
    Problem med navigationen? Analysera oväntade sökningar och se till att besökaren hittar informationen genom att tagga upp eller skapa länkar av vanligt förekommande ord. Jämför vad användaren hittar i jämförelse med vad de vill ha. Ur affärssynpunkt så går det att öka ren konvertering på ex. betaltjänster där vanliga sökord ger ”0” resultat eller klicktrough rate idag.
  8. Avoid disasters
    Vid byte av sökmotor, jämför resultatet utifrån relevans och precision för att se om förändringen bibehåller och ökar affärsvärdet. Håll koll på lanseringen av en ny sökmotor med hjälp av tuning och analys (SSA)
  9. Predict the future
    Håll koll på dina peakar! Financial Times skapar sin ”editorial agenda” utifrån trendiga och högt rankadesökord som toppar

    Jag tänker på redesignprojektet där vi skulle kunna ta fram bättre beslutsunderlag på vad användarna söker på och efterfrågar för typ av information.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB