The Impact of Ads for Performance and Improving Perceived Performance
avDag 2 börjar med en presentation från Yahoo om hur annonser påverkar laddningstid och upplevelse. Aftonbladets lead developer Tobias Järlund har hållit flera uppskattade presentationer och skrivit blogginlägg kring ämnet.
Att annonser påverkar prestanda är negativt både för sajtägare och annonsörer. Det är ett gemensamt problem. Ett grundläggande problem är annonsnätverken och att dessa ligger utanför sajternas kontroll.
Det gamla sättet: ladda innehåll och annonser samtidigt (annonser har åtkomst till DOM och kakor, ingen skillnad på innehåll och annonser, synkron blockerande laddning).
Nytt sätt: ladda sidan först, fyll sedan på med annonser (prioriterar användarens upplevelse).
Yahoos strategi är att precis som Aftonbladet ladda annonser i iFrame och att först läsa in själva sidan och sedan fylla på med annonser.
Några tips
– Sandboxa annonser i en iFrame (Aftonbladet använder Friendly IFrames, se Tobias presentation)
– Leverera iFrame från en annan domän (säkrare, stabilare, bättre prestanda)
– Implementera ett API för richer functionality (rollovers, expanding)
– Använd ajax för att ladda annonsinnehållet
Yahoo använder också Double Buffering för att byta annons i en annonsposition utan att ladda om sidan:
– ladda första annonsen i iframe
– ladda andra annonsen i en iframe under den första iframe
– när den andra annonsen laddas ta bort den första iFramen
TO DO: Ta reda på vad som är segt (decisioning, serving, network).
Hur? Hitta sätt att mäta varje annons och varje position. Sätt thresholds och larm. Följ upp.