Startsida / Inlägg

30 september

av Jan Helin

Vaknar tidigt i Mountainview, Silicon Valley.
Det finns några ställen på jorden som ser ut som en utopi som blivit verklighet. Delar av Kalifornien ser ut så.
Som om det inte räcker spelar morgonradion David Bowies gamla aviga men fina This is not America när solen färgar Sierra Nevada brandgult.

Vi träffar Lem Lloyd, vice president på Yahoo. Tidigare reporter på anrika Philadelphia Inquirer.
Han berättar om hur Yahoo byggt en annonsplattform där tidningar kan samverka. Yahoo agrigerar material och erbjuder de lokala säljarna på tidningarna att sälja på allt, men på sin marknad. 784 dagstidningar har hittills klivit ombord.
Den största omställningen för säljarna som Yahoo kräver är modern och intressant:
De måste lära sig sälja publik till annonsörerna. Inte sälja utrymme på en avdelning i tidningen eller på sajten med en förmodad målgrupp.
I den nya världen kartläggs dina mönster, hur du rör dig på nätet. Om du sökt på en weekendresa till London, därefter bokat en restaurang i Vasastan i Stockholm och sedan gått in och kollat på en bilsajt – då vill Audi nå dig. Just då. Inte bara för att du är på en bilsajt i största allmänhet. De vet att deras kunder gillar weekendresoer till europeiska städer och restauranger i Vasastan.
Exemplet är påhittat, men beskriver vad behavioural targeting är för något: Att nå rätt publik vid rätt tillfälle.
Hela 70 procent av all försäljning via Yahoos annonsplattform med tidningshusen i USA säljs i dag via behavioural targeting.
Ibland undrar jag hur FRA kunde väcka så mycket känslor och uppmärksamhet. I jämförelse med spelare som Yahoo och Google liknar FRA en hobbyförening för gamla radioamatörer som fått bättre grejer.
Google och Yahoo har tillgång till så mycket information om dina vanor på nätet att det svindlar. Google intygar att de har som policy att inte använda sig av allt de vet. De är emot behavioural targeting.
Litar du på dem?
Det är den stora frågan.
Och visst, integritetsfrågan kring beahavioural targeting är något mer subtil än FRA. Du har ju nytta av att få kommersiella budskap som passar dig, mer än att dränkas av reklam som inte intresserar dig.
Den mindre och mer branschiga frågan morgonens besök hos Yahoo väcker är följande:
Behöver Yahoo i det långa loppet tidningarnas lokala säljstyrkor – eller klarar de att sälja publik till annonsörerna själva, med hjälp av tidningarnas innehåll?

Yahoo prognostiserar för övrigt det som de flesta tror:
Online kommer att stå starkt genom lågkonjunkturen. Exempel: Ford har dragit ner på all marknadsföring – utom online.
Den här lågkonjunkturen kommer inte att krascha webben såsom den förra gjorde. Snarare tvärtom – mer annonspengar kommer snabbare att gå från print till web.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB