30 september
avPå kvällen har vi en paneldebatt på Stanford university.
Jag, Gunnar Strömblad från Schibsted Sverige, Bo Hedin från Svenska Dagbladet, och Kalle Jungkvist från aftonbladet.se sitter i panelen tillsammans med bloggare från bland annat kollektivet Venture beat.
Det blir en bra diskussion om framtidens journalistik och hur den måste utvecklas till att bli lyssnande och integrera publikens sammanvägda kunskap och öppna för bloggare.
Först här och nu går det upp för mig hur alldeles extremt bakåtsträvande och protektionistiska amerikanska tidningar har varit inför den digitala revolutionen.
Mästermediebloggaren Martin Jönsson skriver det ju titt som tätt, men det är ändå obegripligt.
Samtliga grundare av framgångsrika bloggkollektiv som Venture beat, Giga om och Tech crunch har startat på tidningar. Tidningsledningarna har inte velat låta dem blogga, eller velat kontrollera publiceringarna. De har stuckit.
I dag leder de nyhetsbevakningen av teknikrevolutionen och tidningarna står kvar – irrelevanta och gamla. Talangerna har flytt.
Det finns en hätsk och hånande stämning mellan bloggkollektiven och de amerikanska medierna som känns ledsam.
Många amerikanska tröga, gamla murvlar har låst in sig i det förflutna. Till bloggarna – det är taskigt att sparka på dem som ligger ner.
Jag minns en lärare då jag pluggade journalistik i USA i början på 90-talet som beskrev en grupp människor som betraktade en bilolycka.
”The reporter will be the one with the glimmering eyes!”
Att alltid vara nyfiken är journalistikens första dygd. De tindrande ögonen i USA finns i dag utanför de trötta tidningshusen.
Jag frågar Matt Marshall som grundat bloggkollektivet Venture beat om han skulle vilja bli tillbakaköpt av ett mediabolag.
– Ja, jag skulle vilja det. Vi skulle ha mer resurser och mer naturligt kunna hävda vår redaktionella integritet.
Intressant. Om det ska gå tidningshusen väl i USA är det vad de måste göra. Köpa tillbaka talangerna.
Läs mer om amerikanska tidningskrisen på Martin Jönssons blogg.