Startsida / Inlägg

Aftonbladet ökar upplaga på söndagar!

av Jan Helin

För första gången på flera år ökar Aftonbladet upplagan på en enskild dag enligt TS. Det är söndagar i juli där vi sålt 1 900 fler tidningar än söndagar i juli i fjol.

Det är en mycket glädjande ljusglimt, men just en sådan. Ljusglimt. Traditionellt ska upplageframgångar firas med tårta. Kalla mig tråkmåns, men vi väntar med tårtan tills vi mer säkert kan säga att vi ser ett trendskifte för den betalda kvällstidningen.

Det kommer jag att påstå att vi gör när vi under en månad har en plussiffra räknat per utgivningsdag. I juni backar vi 12 500 tidningar och i juli 11 700 tidningar per utgivningsdag jämfört med i fjol. Med backande siffror ska man inte vara nöjd, men vi kan konstatera att vi bromsar upplagetappet rejält i juni och juli.

Nyheten om Michael Jacksons död är den enskilt viktigaste förklaringen. Den nyheten berörde på djupet. Vi får gå tillbaka flera år för att hitta en nyhet som haft lika lång effekt på försäljningen av tidningen.

Våra bilagor har också haft en riktigt fin sommar. Sofis Mode är den titel som sticker ut och har flera utgivningar i juli fördubblat upplagan! Det är en fantastisk prestation av gänget som gör Sverige största veckotidning om mode. Det är en upplageökning så stark att vi har förhoppningar om att flera av er som nu upptäck tidningen som strandläsning hänger med oss i höst.

Revisionen från TS som godkänner upplagesiffrorna blev klara i förra veckan. Jag vet att jag tidigare i bloggen lovade redovisa dem i förra veckan. Några av er har möjligen noterat att lite annat kom emellan. Från och med nu kommer jag att berätta om olika siffror för Aftonbladet först i bloggen.

I tidningen imorgon kommer ni dock inte att hitta den vackra rubriken:

Sveriges största tidning Aftonbladet ökar upplaga på söndagar!

Där kommer jag att hålla fast vid min linje att redovisa ts-upplaga för tidningen, trafiksiffror för sajten och räckvidd vid ett och samma tillfälle för att ge en så komplett bild som möjligt av Aftonbladet räckvidd i alla kanaler. Det är den sannaste bilden av hur Aftonbladets journalistik når ut. Branschen är betjänt av ordning och reda i redovisningen av de olika mätetalen. Vi måste därför invänta tills vi har alla mätningar samlade före vi redovisar alla siffrorna.

Har du läst ända hit gissar jag att du jobbar i media. Låt mig därför avslöja att en som inte behöver vänta på att redovisa är min värderade konkurrent Thomas Mattsson på Expressen. Men ibland skriver han att eftersom han är minst (trots att Expressen enligt en konstig TS-regel får räkna in hela Kvällsposten och Göteborgstidningen i sin upplaga) så måste jag berätta först. Så är det inte. Ingen hindrar någon från att rakt berätta sina siffror. Men det här är möjligen den enda grenen där Mattsson och jag tävlar i att komma tvåa ut med en nyhet. Orsaken är att det är bra att ha informationsövertag så att man kan vinkla storyn om upplagesiffran. Rapportering om upplaga och räckvidd är inte den gren där obejktiviteten firat sina största triumfer i svensk journalistik.

Men okej, som störst på kvarteret bjussar jag på den här och testar att göra det helt ovinklat. Här är tabellen rakt och rent som vi får den från TS över hur många tidningar Aftonbladet sålde i juni och juli:

Bild 1.png

 

Shit Thomas, det funkade ju. Testa du också…

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB