Aftonbladet når nya nivåer
avVi har fortsatt extremt hög trafik på aftonbladet.se. Förra veckan hade vi 4 884 268 miljoner unika webbläsare. Det är den näst högsta noteringen någonsin. Rekordet tog vi veckan före under helikoptetrrånet.
Vi är på väg att etablera aftonbladet.se på en ny nivå trafikmässigt. Målet nu är att ha en vecka med över 5 miljoner unika besökare. Det kändes helt orelistiskt för bara ett halvår sedan. Men strukturomvandlingen i medianbranschen från papper till nät går snabbare än vi kunnat förutspå. Aftonbladet är inte ensamma om att öka. Tvärtom ökar alla mediesajter just nu. Det finns en obeveklig, underliggande kraft i trafikökningarna på nätet just nu. Det sätter bara framtidens utmaning i ännu starkare blixtbelysning: hur ser framtidens affärsmodell ut för journalistik på digitala plattformar.
Mot bakgrund av det är det ännu roligare att se att papperstidningen ännu har en fantastisk kraft vid stora nyhetshändelser. De senaste två veckorna har Aftonbladet sålt mellan 5 000 och 35 000 fler tidningar varje dag jämfört med förra året. Vi har ännu inga reviderade upplagesiffror för september så anginvingen bör tas med en nypa salt. Men det ser riktigt bra ut även för tidningen i september.
För er som har ett djupare intresse av trafikutvecklingen på nätet följer här en fördjupning av aftonbladet.se:s trafik under vecka 40 (förra veckan):
• Vi hade i snitt 1,69 miljoner unika webbläsare per dag under veckan, Det är i nivå med föregående rekordvecka och en ökning med hela 20 procent mot vecka 40 under 2008.
• Tisdagen med nyheten om Ulf Larssons död var veckans trafikmässigt starkaste dag med över 1,9 miljoner unika webbläsare under bara den dagen.
• Nöjesbladet och webb-tv och våra bloggar noterade i veckan rekordnivåer. Även Sportbladets undersajt för Hockey nådde rekordnivå i samband med Mats Sundins avsked till hockeyn.
• Annat som stuckit ut trafikmässigt är Karin Ahlborgs matkolumn om fetter, Svenska Hjältar och Robert Lauls nypremiär av Laul Calling. Laul hade ensamt 118 000 unika webbläsare.
• Vårt nya programformat 200 sekunder med Robert Aschberg fortsätter att växa. Veckans avsnitt nådde 154 000 unika webbläsare.
• Mest kommenterat i veckan blev Anna Anka.
Några enskilda trafikrekord förra veckan:
• Bästa veckan genom tiderna på aftonbladet.se/blogg: 517 141 unika webbläsare.
• Bästa dygnet genom tiderna på aftonbladet.se/blogg 151 536 unika webbläsare måndag 28 september.
• Bästa dygnet genom tiderna på aftonbladet.se/mittklipp 67 464 unika webbläsare lördag 3 oktober.
Vi är stolta och glada för att vår journalistik väcker sådant engagemang och drar sådan trafik. Vi tänker tacka våra läsare för förtroendet genom att forsätta att lyssna på och förstå läsarna mer än på gurus och utvecklas och leda marknaden för kvällstidning i alla kanaler.
Redan i denna vecka har vi en spännande lansering som involverar läsarna i vår journalistik på ett nytt sätt. Håll utkik!