Startsida / Inlägg

Aftonbladet ökar upplaga!

av Jan Helin

 

För första gången på flera år ökar Aftonbladet upplagan per utgivningsdag! I dag publicerar vi TS siffror för september. De visar att vi sålde 14 500 tidningar fler än september förra året på söndagar och 600 tidningar fler varje utgivningsdag, jämfört med samma månad i fjol.

Upplageframgången är ett kvitto på att nyhetsredaktionen gjorde ett mycket bra jobb och var nyhetsledande under den nyhetsintensiva månaden. Helikopterrånet, mordet på Linda Chen och Ulf Larssons död vara alla nyheter som engagerade och berörde på olika sätt.

Dessvärre kan vi inte ta detta som intäkt för att trenden nu har vänt mer långsiktigt på upplagemarknaden. Mediabranschen genomgår fortfarande en strukturomvandling från analoga papperstidningar till digitala nättidningar. Men jag känner stor ödmjukhet och glädje över att så många köper tidningen vid stora nyhetshändelser.

Tittar vi på Aftonbladets räckvidd är det också fantastiska siffror. Totalt nådde mediehuset Aftonbladet 2 533 000 läsare varje dag i september enligt Sifo.

Det är cirka 800 000 fler dagliga läsare än närmsta konkurrenten Expressen. Fem av våra bilagor ökade också antalet läsare när Sifos stora Orvesto Konsument mätning kom för det andra tertialet 2009.

Sofis Mode fick 43 000 fler läsare. Mat & Vin nådde 25 000 fler läsare. Härligt Hemma lockade 12 000 fler läsare. Söndag och Bil ökade båda med 4 000 nya läsare. Grattis hela supergänget på vår featureredaktion!

Tittar vi bara på nätet var även det en rekordmånad. Vi slog all time high på aftonbladet.se med över 4,9 unika webbläsare på en vecka! Det är en makalös trafik och vi kan se att trafiktalen håller på att etablera sig på en helt ny nivå.

Också Aftonbladet webb TV slog rekord: 1 586 690 unika webbläsare såg på vår webb-tv under en vecka i september. Det gör att bara Aftonbladets TV drar större publik än hela Dagens Nyheters sajt.

Mobilen då? Jo, rekord även där i september. Kurvorna för Aftonbladets mobilsajt pekar rakt uppåt och nådde i september över 200 000 unika besökare under en vecka. Närmsta konkurrenten Dagens Nyheter ligger kring 60 000. Enligt en ny rapport från KIA index ligger Aftonbladets mobilsajt högst vad gäller räckvidden och har också den klart högsta besöksfrekvensen. Det är mycket goda nyheter för våra annonsörer i mobilen.

Att sälja tidningar är fortsatt viktigast för vår ekonomi. Samtidigt handlar kampen om att vara störst och nå flest läsare allt tydligare om  digitala upplagor av Aftonbladet som web och mobilt. Där finns de flesta av våra läsare i dag.  Framtiden handlar om att maximera räckvidd mot våra målgrupper i alla våra kanaler, optimera papperstidningens upplaga och vara innovativa i utvecklingen av såväl tidning som nät.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB