Nya tider – öppna böcker
avFrån och med i dag startar vi en ny redovisning av hur många som läser Aftonbladet. Under avdelningen Aftonbladet i siffror hittar du alltid de senaste uppgifterna om:
• Aftonbladets totalräckvidd.
• Räckvidd för nätet.
• Trafik på nätet.
• Räckvidd för tidningen.
• Upplaga för tidningen.
• Trafik på Web-TV.
• Trafik på mobilsajten.
Så fort vi får nya siffror kommer vi att uppdatera dem direkt på Aftonbladet i siffror. Du hittar länken till Aftonbladet i siffror direkt under min blogg, alltid längst ner till höger på aftonbladet.se.
Detta ersätter den tidigare oregelbundna och ofullständiga redovisningen i papperstidningen. Fördelarna är uppenbara. Siffrorna är nu ständigt tillgängliga på ett och samma ställe för de intresserade och ständigt aktuella.
Detta gör Aftonbladets redovisning till den mest transparenta i branschen.
Det är vårt sätt att möta den genomgripande strukturomvandling som pågår i mediabranschen. En utveckling som drivs av nya beteenden hos våra läsare. Vi har i dag långt fler läsare i våra digitala utgåvor än på papper. Kvällstidningen Aftonbladet på papper har fortsatt högst intäkter. Både print och web är i dag lönsamma för Aftonbladet. I detta nya, snabbt föränderliga medielandskap krävs öppenhet och tydlighet. Främst för att vi vill ge våra annonskunder bäst möjliga hjälp att navigera i denna sköna nya värld. Men också för att vi själva ska lyckas fokusera på rätt utmaningar.
Varje dag läser 2,5 miljoner svenskar Aftonbladet. Det är fler än någonsin i historien och nästan en miljon fler än någon annan svensk tidning.
Aftonbladet har tagit ledningen på den svenska tidningsmarknaden genom ständig utveckling. Vår nya redovisning av räckvidd, upplaga och trafik är ett led i den utvecklingen. Det är ett första steg vi nu tar efter diskussioner med aktörer i branschen. Diskussioner som kommer att fortgå under den närmsta tiden för att förbättra servicen på Aftonbladet i siffror.