Rekord, rekord, rekord!
avDet är något fullständigt fundamentalt som händer på nätet dessa dagar. Aftonbladet fortsätter att slå alla svenska rekord för mediasajter på nätet. För två veckor sedan sprängde vi “drömgränsen” 5 miljoner unika webbläsare på en vecka. Nu har vi siffrorna för förra veckan:
5 204 187 unika webbläsare! Ny rekordvecka och en putsning med 146 000 unika webbläsare!
Det innebär en ökning av trafiken med 5 procent från förra veckan och ökning med hela 22 procent jämfört med motsvarande vecka i fjol (v4 2009).
Nyheter och annat som dragit mest läsare förra veckan:
• Snöovädrena. Partiledardebatten. Äventyraren och TV-profilen Mikael Reuterswärds död. Polischefen Göran Lindbergs dubbelliv. Direktrapporteringen från Apples lansering av iPad. Ingvar Oldsbergs palaver på flygplatsen. Flygkraschen i medelhavet.
• Succéprogrammet Schulman show drog ensamt över 300 000 unika bara under fredagen och lördag. Bloggarna Silly Season, Att vara Charlie Schulmans pappa, Thomas Ros och Sofi Fahrman oh Robert Collin drog också mycket starkt.
Unika webbläsare är ett mått på hur många unika browsers som besökt sajten. Det är ungeför som ett upplagemått på en tidning, det säger inte hur många som faktiskt läst Aftonbladet. För att få reda på hur många svenskar som faktiskt läst Aftonbladet måste man gå till räckviddsmätningar. Den görs av Sifo och heter Orvesto Internet. Också här är det nytt rekord.
Veckoräckvidden i December månad (senast tillgängliga siffra) ökar med 19 procent jämfört med I fjol. Det betyder följande:
3 462 000 svenskar I åldern 15 – 79 år läste Aftonbladet på nätet per vecka under December månad. Svindlande!
Veckossiffran för mobil.aftonbladet.se ännu inte uppdaterad, men vi har gott hopp om rekord även där.
Ett annat och lika intressant rekord är antalet artikelkommentarer. I förra veckan publicerade vi 25 000 artikelkommentarer. Mest kommenterat var partiledardebatten. Inför stora bloggpriset imorgon är det också kul att konstatera att bloggtrenden fortsätter att växa. Vi hade mer trafik I bloggarna än någonsin tidigare under förra veckan.
Med så många läsare som Atonbladet har är det mycket viktigt att kunna visa till undersajter med mer nischat intresse och innehåll. Det är viktigit för våra läsare som hittar intressant innehåll och viktigt för våra annonsörer som når läsare inom områden de är intresserade av. Vi har därför jobbat mycket aktivt med hur vi presenterar det vi kallar pilramen (spalten till höger på sajten.) Det har gett mycket bra resultat. Våra underavdelningar Wendela, Kropp & Hälsa, Sofis mode, Viktklubb, Bil, Resa, Kultur, Mitt klipp, Blogg och Pryl ökade alla förra veckan.
Just nu jobbar vi för att utveckla vårt betalda innehåll på sajten. En utveckling vi har gemensamt med världsdrakar som New York Times och hela Newscorp-koncernen. Men en utveckling som av andra mediesajter i Sverige är märkvärdigt eftersatt. Vi ser en liten ljusning här också, men för tidigt ännu att skirva hem om. Men det är ett viktigt fokus i den uppenbara strukturomvandling som mediabranschen går igenom och som rekordsiffrorna beskriver.