Aftonbladet ökar mest!
avRäckviddsmätningarna för februari i år är rolig läsning för oss på Aftonbladet. Vi slår flera historiska rekord.
Varje dag nådde Aftonbladet totalt 2 646 000 läsare under februari månad. Det är Aftonbladets totalräckvidd i web och print och innebär en ökning med 256 00 läsare jämfört med februari i fjol.
Papperstidningen hade en daglig räckvidd på 1 160 809 läsare varje dag i februari. aftonbladet.se nådde 1 838 286 dagliga läsare under samma månad. Att mäta vår pappersutgåva och digitala utgåva med samma mått blir allt viktigare i takt med att läsarnas vanor ändras.
Rekordsiffrorna visar att Aftonbladet ligger längst fram i den strukturomvandling som pågår i mediebranschen. I dag har Aftonbladet som enda rikstidning i Sverige fler läsare i våra digitala utgåvor än i papperstidningen.
Ett vässat nyhetsarbete och en rad lanseringar av nyheter har lett till att vi ökad i såväl print som på web. Våra tre konkurrernade tidningar Expressen, GT och Kvällsposten ökar också på webben. Ännu mer än Aftonbladet faktiskt, men från helt andra nivåer. Aftonbladet har över en miljon läsare än de tre tidningarna tillsammans per dag.
Samtidigt har 120 000 läsare också valt att bli digitala prenumeranter på Aftonbladet via Plus. En unik tjänst bland Sveriges tidningar. Det är viktigt för oss att vara lönsamma på nätet. Den är en dum myt att det inte skulle gå att ta betalt på nätet. Men vi i tidningsbranshcen är inte tillräckligt bra på det ännu. Men vi lär oss. I förra veckan sålde vi 4 443 visningar av två matcher i vår betalkanal S24 på sportbladet.se. Ett intressant exempel.
Vi vill varje dag vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade. Kvällstidningens temperament i nyhetsjakten och känsla i berättandet är både klassisk och modern kvällstidning. Men medievärlden ser inte längre ut som den en gång gjorde. En marknadsledare måste ibland rita om kartan för att inte branschen ska fastna i en gammal historia om sig själv. Därför fokuserar Aftonbladet i dag på att mäta antalet läsare på samma sätt i våra olika kanaler. Det är en naturlig utveckling i takt med att läsarna ändrar beteende.
Självklart kommer vi att fortsätta möta upplaga. Men de gamla mätmetoderna för upplaga är röriga och från en annan tid. De blandar ihop friexemplar, rabatterade tidningar, pdf-tidningar och titlar som delar innehåll. Vi jobbar nu med att ta fram en ny affärsmässig mätning av upplagan som tydligt skiljer på såld upplaga, digital upplaga och kampanjexemplar. Det är vår förhoppning att vi kan hitta en samsyn med Bonniers kvällstidningar så att vi har samma mätetal också på den punkten.
Konkurrensen mellan Sveriges fyra kvällstidningar är i grunden bra. Den utvecklar oss som kategori och genre. Det är ingen slump att kvällstidningarna är de som är mest innovativa på den svenska tidningsmarknaden. Det är resultatet av en livgivande konkurrens och hårt arbete.