2,5 miljoner läser Aftonbladet – varje dag!
avAftonbladet får allt fler läsare och befäster positionen som Sveriges största tidning – alla kategorier. Det visar nya mätningar av dagstidningarnas räckvidd som kom i går. Varje dag läser 2 512 000 svenskar Aftonbladet!
Aftonbladet är störst hur och vad man än mäter och gapet till konkurrenten ökar. Det är Sifo som mäter läsningen av Sveriges tidningar både på papper och på nät. Det är en viktig mätning som den senaste tiden utvecklats så att vi nu kan jämföra antalet läsare mellan papper och nät. Vi kan också nu få ett riktigt mått på hur många som läser oss totalt. Det viktigaste måttet för att avgöra vilken tidning som är störst är år 2010 naturligtvis hur många som läser tidningens journalistik varje dag.
Aftonbladet har som enda dagstidning i Sverige fler läsare digitalt än på papper. Vi leder utvecklingen på den svenska tidningsmarknaden när nu mediabranschen går från analogt till digitalt, från papper till nät. Papperstidningen är fortsatt mycket viktig, vår webutgåva är lönsam liksom vår tjänst PLUS där vi säljer digitala prenumerationer av Aftonbladet.
Vår närmsta konkurrent i storlek är Dagens Nyheter, men eftersom det är en morgontidning med en helt annan affärsmodell mäter vi oss i det dagliga främst mot Expressen. Även om man räknar ihop Bonniers tre kvällstidningar Expressen, GT och Kvällsposten så når Aftonbladet ensamt varje dag 900 000 fler svenskar än de tre tidningarna tillsammans.
Tittar vi bara på papperstidningarna Aftonbladet mot Expressen plus GT plus Kvällsposten så når Aftonbladet 115 000 fler läsare varje dag. Det är samma gap jämfört med samma period i fjol (2009:1, januari – april).
På söndagar ökar Aftonbladet gapet mot Expressen, GT och Kvällsposten med 5 000 läsare. För första gången väljer nu Bonnier att mörka räckviddssiffrorna för GT respektive Kvällsposten. Det är en märklig åtgärd. GT är den marknadsledande kvällstidningen i Göteborg, Sveriges andra största kvällstidningsmarknad. Kvällsposten är största kvällstidning i Malmö, Sveriges tredje största kvällstidningsmarknad. Expressen säljs jämte dessa tidningar i Malmö och Göteborg, men i mätningarna vill Bonnierkoncernen låtsas som att de tre tidningarna är en och densamma.
Det är ett försök att med hjälp av tre tidningar ta sig närmre Aftonbladet. Men att mörka räckviddsmätningar på så stora annonsmarknader som Göteborg och Malmö för att man vill fightas om storlek med Aftonbladet imponerar inte.