Revolution på gång i mobilen
avDet blir allt tydligare: Nästa våg i den digitala revolutionen är mobil. Förra veckan slog Aftonbladet nytt rekord på mobilsajten med 379 000 unika besökare. Det är 9 000 fler än bröllopsveckan.
De stora dagarna var midsommardagen med 148 478 (nytt dygnsrekord) och söndagen som nästan nådde upp till rekordet med över 147 000.
Ledigt från jobbet och fotbolls-VM är en oslagbar kombination för mobilen.
Nu finns skäl för tidningshusen att göra en grundlig analys av vad som händer mobilt. Någon gång efter sommaren når iPaden Sverige. En annan mobil enhet med potential att i grunden förändra ett stort antal människors mediavanor. Vi på Aftonbladet har som mål att vara det tidningshus i Sverige som leder strukturomvandlingen från analogt till digitalt. Den mobila fas vi nu med hög hastighet går in i ställer nya krav på utveckling både redaktionellt och på nya affärsmodeller. En sak är klar: enbart annonsfinansiering kommer varken att räcka, eller vara en lika bra lösning som det hittills varit på webben.
Den mobila delen av den digitala revolutionen kommer att vara snyggare och mindre gratis. Knappast heller denna del av revolutionen kommer att tv-sändas*… i vart fall inte till en början. Pigga tidningshus kommer sannolikt att utveckla formatet snabbast, liksom hittills på webben som tv-husen – rätt eller fel – ännu betraktar som bara en distributionskanal.
* ”The Revolution will not be televised” är en dikt av actionpoeten Gill-Scott Heron från 1970. Eftersom det är en tuff grej att säga har den använts vid tusentals olika tillfällen av en massa olika artister och medieanalytiker sedan dess så att ursprunget för många försvunnit. Gill-Scott Herons uppläsningar låter som en blandning av tidig hip-hop och salvelesfulla tal av företrädare för militant afroamerikansk aktivism i slutet av 60-talet. Cool som en kvällsbris i sommarvärmen.