Aftonbladet kan bli årets dagstidning!
avTidningarnas branschorganisationen TU anordnar varje år tävlingen årets dagstidning i ett antal kategorier.
Aftonbladet är i år nominerad till årets dagstidning. Våra medtävlare i kategorin är vår systertidning inom Schibsted koncernen Svenska Dagbladet och Norrköpings Tidningar.
Men inte nog med det. Aftonbladet kan vinna ytterligare två priser i tävlingen. Vi är också nominerade till Årets dagstidning – Digitala medier för vår utveckling av Superlive och Årets Marknadskampanj för kampanjen ”Säg Ja!” under kronprinsessan Victorias och prins Daniels bröllop.
Så här ser motiveringarna ut:
Årets Dagstidning:
”En iPhoneapp som får hundra tusen nedladdningar på ett par veckor och gör 14-åringar till mer pålästa nyhetskonsumenter än sina föräldrar. Vem som helst skulle kunna bygga Supernytt, men det är Aftonbladet som gör det först. Tidningen visar ännu en gång att man är kungen av affärsutveckling i branschen.”
Årets Dagstidning Digitala medier:
”Superlive uppfinner en ny möjlighet att samlas runt den digitala lägerelden. Med sättet att locka publiken att stanna längre och förändra sitt läsarbeteende visar Aftonbladet att man tänker fortsätta vara både först och störst på nätet.”
Årets kampanj:
”Sommarens stora mediahändelse i Sverige var bröllopet mellan Victoria och Daniel, och minsta bygdeblad gjorde allt för att ge sina läsare del av glädjen och yran. Landets största tidning gifte ihop marknad med redaktion i en lika oväntad som imponerande satsning. Publikfrieriet belönades med ett rungande Ja!”
Det finns en tydlig linje genom nomineringarna. Aftonbladet har sedan ett drygt år tillbaka börjat ett målmedvetet arbete för att möta läsarnas förändrade medievanor. Vårt övergripande mål är att vara den dagstidning i Sverige som leder utvecklingen genom den strukturomvandling som mediabranschen går igenom.
Det betyder att vi ska vara bäst på att utveckla journalistiken och vår distribution när ni läsare byter beteende och läser mer av våra digitala utgåvor än i print. Medan många tidningshus förgrämt sett utvecklingen och beklagat den istället för att bejaka den har det hos oss lett till flera innovationer för vår journalistik och affärsutveckling.
Aftonbladet vill vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.
Det är vårt löfte till dig som läsare. Ur det kommer en nyhetsjournalistik med temperament och nyligen satsningar som Frige Sakineh och Vi gillar olika. Vi tror att det är denna utveckling som gör att vi i dag är Sveriges i särklass största dagstidning med över 2,5 miljoner läsare varje dag.
Aftonbladet kan vinna tre priser för vår journalistik och utveckling! |