Så rapporterar Aftonbladet från katastrofen
avÖgonblicksbild på vad Aftonbladets centralredaktion producerar just nu. Det är en skärmdump från sajten klockan 15.24:
• Vi toppar med breaking news om ett nytt skalv 12 mil utanför Tokyo.
• Bredvid hittar du en tv-livestream från den engelskspråkiga japanska kanalen NHK.
• Alldeledes under hittar du pågående Debatt Live där Aftonbladets debattchef Karin Magnusson leder en chatt-diskussion med våra läsare och Marie Söderberg, chef för Japaninstitutet på Handelshögskolan.
• Till vänster om Debatt Live hittar du en faksimil på printutgåvans förstasida i dag. Vi låter förstasidan helt domineras av den nya explosionen i kärnkraftverket Fukushima.
Om några minuter kopplar vi upp läsarna live via en Skype-chatt med vårt team på plats i Japan, reportern Andreas Victorzon och fotograf Urban Andersson.
Andreas Victorzon Skype-chattar med läsarna från katastrofens Japan. |
• Klockan 16.00 upplåter vi plats till kärnkraftsdebatt som nu flyter upp i spåren av katastrofen i Japan. Förespråkaren Gunnar Hökmark (m) debatterar live med motståndaren Yvonne Ruwaida (mp).
• I ledningen diskuterar vi nu säkerhetssituationen för våra utsända Andreas Victorzon och Urban Andersson.
• Bakom mig sorlar det från delar av nyhetsledningen som jobbar med nya moment i papperstidningen som ska lanseras inom kort.
Det är normal verksamhet för oss i skarpt nyhetsläge som nu råder från Japan. Det självklara slår mig. Vilken oerhörd skillnad det är på hur vi arbetar med tidningen i dag jämfört med för bara några år sedan. Det är en utveckling som i huvudsak drivs av teknikutveckling och hur ni läsare vill läsa Aftonbladet. En spännande utveckling som gett oss fler läsare än någonsin i historien och gör vår redaktion till en fantastisk plats för den som vill uppleva dynamiken i dagstidningens utveckling denna vår.
De dramatiska världshändelserna gjorde att Aftonbladet åter satte en rad historiska läsarrekord förra veckan. Vi tackar för förtroendet och lovar att fortsätta utveckla oss. Aftonbladet i siffror:
• Under förra veckan hade Aftonbladet totalt 6 077 672 unika webbläsare.
• Aftonbladet TV slog också rekord. 2 184 491 unika webbläsare förra veckan.
• Mobilsajten nådde åter över 700 000 unika webbläsare i förra veckan.
• De senaste räckviddssiffrorna för papperstidningen för februari är 1 021 159 läsare.