Aftonbladet – först i framtiden!
avVi på Aftonbladet är besatta av utvecklingen och utmaningarna det innebär när ni läsare allt snabbare byter vanor från papperstidning till digitala medier.
Ni åstadkommer en strukturomvandling för oss som arbetar med journalistik och annonser. Vi tror att vi har en story att berätta om detta. Därför tar vi med start i dag ett ovanligt grepp.
Vi startar en partnersajt tillsammans med branschtidningen Dagens Media. För dig som jobbar inom, eller är intresserad av media, blir det ett spännande ställe att kolla upp. Vi gör sajten ihop med våra Aftonbladetvänner på Minimedia – några av branschens allra skickligaste entreprenörer på att förstå hur man kan utveckla nya affärsmodeller när media blir digitalt. Från oss koordineras projektet av administrative redaktionschefen Magnus Ringman, Johan Liljebo på Aftonbladet analys och nye informationschefen Fredrik Lindén.
Den nya medievärlden består av en väv av nya journalistiska metoder och outvecklade affärsmodeller. Bara en sak är mycket klar: Journalistik når ut, granskas och kommenters som aldrig förr.
Aftonbladet har i dag över 2,5 miljoner dagliga läsare. Det är fler än någonsin i historien. De allra flesta läsarna läser oss i digitala utgåvor. Ungeför dubbelt så många som i pappersutgåvor. Vi tycker att vår bransch försöker förstå vad det betyder för långsamt. Istället drömmer vi oss lätt tillbaka till den gamla världen med upplagedueller och en tid när vår värld var enkel och en läsare var någon som köpte en tidning av papper.
Det är fortfarande härligt med papperstidningar. Känslan, hantverket, läsupplevelsen! Men slaget om framtiden har bytt arena. Vi tror att det är viktigt att inte bara säga det, utan också våga dra konsekvenserna av det. Själva tror vi stenhårt på transparens, konkurrens och utbyte av erfarenheter i tider som dessa.
Det är en spännande och komplex historia som inte längre låter sig förpackas i det traditionella ”vi-är-minsann-störst”-formatet som vi… hrm, haft en viss förkärlek för. Därför har vi startat det här projektet tillsammans med Dagens Media och MiniMedia. För att berätta om oss och framtiden på ett nytt sätt.