Nya vägar för journalistiken
avJournalistiken söker nya vägar. I dag startar vår projektchef Maria Trägårdh tillsammans med webgeniet Emanuel Karlsten en av Aftonbladets stora satsningar för hösten.
Vad vi ska granska? Vi vet inte ännu. Denna gång startar vi helt ute hos läsarna för att i dialog komma fram till vad ett antal av våra skickligaste reportrar på research ska ägna sig åt den närmsta tiden. Det är långt ifrån forna tiders grävgrupper som försvann från redaktionens radar i ett antal veckor, grävde ner sig i arkiv och kom upp med ett avslöjande som säkert var viktigt, men ärligt talat ganska teknisk och svår att bli engagerad i.
Jag tror inte att den typen av journalistik kommer att dö. Drömmen om ett IB eller ett Bofors scoop hägrar förhoppningsvis fortsatt för många journalister. Men dialogen med läsarna har stora möjligheter att utveckla också den grävande och undersökande journalistiken. Därför testar vi nu att form av en webfilm och alla andra webkanaler du kan komma på, börja ute hos läsarna innan vi bestämmer oss för ämnet för detta projekt. Vart det tar vägen får vi se.
Fördelarna med detta sätt att jobba märkte vi inte minst i våras när vi granskade skolan på ett helt nytt sätt i nära samarbete med läsarna. Resultatet blev engagerande journalistik när den är som bäst. Avslöjanden, kampanjer, granskningar och förklarande reportage. Men vägen dit berikade journalistiken. Inte bara engagemanget, men mängden bra tips och bra material att granska överväldigade oss. På Aftonbladet är detta början på en ny strategi för journalistiken där vi den närmsta tiden allt tydligare kommer att jobba med första fokus på online och där reportrarna i mycket högre utsträckning kommer att vara i kontakt med läsarna under tillblivelsen av våra artiklar. Det är inte okomplicerat och vi har inte allt på plats ännu. Men det har en stor fördel: Det är mycket roligare och ett arbetsmetod som fyller oss med ny energi!