Startsida / Inlägg

Sommaren. Siffrorna. Framtiden.

av Jan Helin

Siffrorna för Aftonbladets räckvidd och upplaga över sommaren är utlovade före augusti månads utgång. Scorecards för juni och juli kommer att publiceras i god ordning och samlat här under på Aftonbladet i siffror och som medieintyg på Pricewaterhouse hemsida så fort de är godkända.

Aftonbladets strategi med total transparens om siffror vad avser upplaga, trafik, och räckvidd ligger självklart fast.

Utan att föregripa siffrorna kan jag konstatera att trenden denna sommar är fortsatt tydlig: print backar, digitalt fortsätter att öka. Utmaningen är därmed fortsatt lika tydlig: utveckla journalistik och affärsmodeller i digitala utgåvor.

The Guardian i England är ett intressant och provocerande exempel med sin ”Online first” strategi som de gick ut med i juni.

Den positivt inställda kan skönja en trend med större acceptans för betalt innehåll, generellt på nätet men också på dagstidningar.

Internationellt ser vi New York Times nu hett debatterade betalmodell börja nå framgång. De har efter noga utveckling och studie nått en enkelhet i sitt digitala betalerbjudande som i vart fall har förutsättningar att förstås av läsarna.

Här hemma finns en ljuspunkt i Aftonbladets Plus-försäljning i sommar. Vi pratar en smått sensationell ökning. Jag ska vänta med exakta siffror tills vår digitala upplaga är reviderad av Pwc, men den kommer att visa på tillväxt för digitala prenumeranter av Aftonbladet.

Vi har ett jobb kvar att göra med Plus för att få tjänsten lika begriplig som New York Times. Dessvärre är det knappast ett arbete som på kort sikt löser dagstidningarnas utmaning. Men förhoppningsvis något som sätter fart på fler svenska dagstidningar att börja jobba. Vi behöver mer konkurrens vad gäller betalmodeller för att utvecklingen ska gå framåt.

Utvecklingen av webben som handelsplats går fortsatt starkt med kuponger, enklare finansiella tjänster och serviceförmedling som tydligaste trender.

Smarta mediehus har sett till att få dessa nya intäktsströmmar till sig. Schibsted sticker ut också i en internationell jämförelse i denna aspekt.

Men dessa nya intäktsströmmar används inte för att lösa problemet med hur journalistik ska finansieras i dagstidningshus när intäkter från print viker.

Det blir mycket spännande framåt att hålla koll på hur innehåll, tjänster och kommersiella budskap ska leva ihop. Ingen har svaret ännu. Men den som vill studera överkursen i den frågan hittar intressanta tankar i analyserna av AOL:s köp av Huffington Post tidigare i år. Eller i att försöka förstå hur Google nu närmar sig publishing.

Journalistikens historiska koppling till kommersiella budskap i form av annonsering är fortsatt tydlig, men utmanas i takt med att nya aktörer som jagar annonspengar börjar bli tydliga.

Facebook och Google har på kort tid byggt ansenliga säljstyrkor här på vår lilla svenska marknad. Det kommer naturligtvis att märkas i nyhetsmediernas online intäkter redan i år och sannolikt mer framåt.

Om jag zoomar in ytterligare, skulle jag lugnt konstatera att Aftonbladet och Expressen är fortsatt goda konkurrenter redaktionellt. Men vad avser kvällstidningskategorins kommersiella framtid syns tuffare konkurrens än varandra redan på radarn.

To be continued…

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB