Startsida / Inlägg

Nya historiska läsarrekord!

av Jan Helin

Framtiden går fort nu. I flera år pratades det om hur stor mobilen kommer att bli som publiceringsplattform för nyhetsjournalistik. 2011 hände det.

I förra veckan slog vi på nytt svindlande trafikrekord.

Aftonbladet mobil hade 1,8 miljoner unika användare! Det är nytt all time high och en ökning på 180 procent jämfört med samma vecka 2011.

Samma vecka slog vi rekord på ”vanliga” sajten. Håll i er:

6 284 865 unika webbläsare under vecka tre. Också det all time high. Det förra rekordet låg på drygt 6,1 miljoner och sattes vecka 11 förra året under en vecka som innehöll dramatiska nyheter som härdsmältan vid Fukushima och attackerna mot Libyen.

Vad orsakade dessa historiska rekord?

Återigen kan vi ödmjukt och glädjande konstatera att Aftonbladet får läsarnas förtroende vid stora nyhetshändelser.

Det är veckan med Håkan Juholts avgång där nivåerna på lördagseftermiddagen då han avgått är de högsta vi någonsin sett. Costa Concordias haveri i Italien engagerade också självklart starkt. Andra trafikdrivare är mer kvällstidningstypiska som efterspelet kring Idrottsgalan och Jerringpriset.

En liten konkurrentjämförelse, som möjligen förstör försöket att vara ödmjuk, kan vara med Dagens Nyheter som under hela denna vecka hade knappt 200 000 unika läsare i mobilen. Det är ungefär samma antal läsare som Aftonbladet hade under en timme lördagseftermiddagen då Juholt avgick.

Några andra observationer kring trafiksiffrorna:

• Livesändningar i webb-tv blir allt viktigare för trafiknivåerna. Aftonbladet hade i web-tv 1,81 miljoner unika användare under rekordveckan. Vi börjar på allvar utmana TV-kanalerna på tv-innehåll när det handlar om att vara snabb och på plats. Aftonbladets läsare vet och räknar med att det kommer direktsända rörliga bilder från stora nyhetshändelser och heta presskonferenser i skarpa nyhetslägen.

• Som kontrast till stark digital utveckling är det populärt att prata om papperstidningens död. Det är betydligt överdrivet vad gäller Aftonbladet. Papperstidningen fortsätter under denna tid att nå över en miljon dagliga läsare.

• Ipaden fortsätter att utvecklas starkt. I Sverige beräknas i dag cirka 400 000 Ipads ha sålts. Aftonbladet har cirka 200 000 unika Ipad besökare i veckan. En siffra som stadigt växer. Tidningsbranschen hade hoppats att Ipaden skulle vara en snabb frälsare för papperstidningens problem. Det var den inte. Men den är en intressant möjlighet framåt – om man beaktar det grundläggande faktum att det är en publiceringsform som erbjuder online. Den som kan kombinera bläddringens sköna navigering med onlines möjligheter kan hitta något spännande ur tidningsperspektiv här, tror jag.

• Aftonbladet PLUS fortsätter att växa. Vi har i dag 137 000 digitala prenumeranter.

De fantastiska siffrorna är resultatet av många års fokus på digital utveckling. Aftonbladets digitala strategi är kontroversiell i branschen. Före jul fick jag på en debatt på publicistklubben på fullt allvar frågan om inte Aftonbladet skyndar på den digitala utvecklingen i onödan. Detta riskerar ju att äventyra papperstidningen.

Det vore en magnifik självöverskattning att tro att traditionella mediehus (ja, ja… gammelmedia) kan bestämma takten över digitaliseringen. Det är inte det val vi har. Valet vi har är att utveckla oss och utveckla oss bättre än nya konkurrenter som vill in i den bransch som ägnar sig åt att berätta vad som händer i Sverige och världen och göra det begripligt.

Mot bakgrund av det är det glädjande att se att annonsörerna nu allt snabbare hittar till mobilen. För att möta våra annonsörers behov bättre kommer vi nu att sätta ännu större fokus på utveckling av mobilen.

En stor omläggning för oss är att vi nu organiserar oss för att göra all teknikutveckling av Aftonbladet först för mobilen, därefter anpassa utvecklingen till vanliga webben. Fram till idag har vi jobbat precis tvärtom. Det är en stor omställning för oss, men nödvändig. Tidig vår hoppas vi fått detta på plats. Inspiratörerna är flera av världens största aktörer på onlinemarknaden som Facebook och Google. De jobbar sedan något år med att driva sin tekniska utveckling med mobilen först i fokus.

Hastigheten på det mobila området överträffar just nu alla prognoser. För något år sedan skrev jag att den digitala revolutionen 2.0 är mobil. Det var inte en särskilt svår analys att göra då. Men det är märkvärdigt att uppleva med vilken kraft mediabranschen så snabbt åter igen slungas in i en avgörande omvandling.

Finansminister Anders Borg brukar säga att han tittar på kartongtillverkningens utveckling och restlager på brädgårdar för att få en känsla för konjunkturutvecklingen i landet vid sidan av excelark med siffror. Det finns en motsvarande realitycheck att göra för den som vill kolla in strukturomvandlingen i mediebranschen. Åk tunnelbana i Stockholm på morgonen. Kolla hur många som tittar in i en mobilskärm och hur många som läser något på papper. Repetera din resa då och då och se vilket beteende som växer.

Det är kanske där på tunnelbanan jag ska kliva upp med en megafon och säga till alla mobilläsare att nu får de ta och lugna ner sig lite grand. Vi är inte riktigt klara med affärsmodellerna ännu…

Jag tror inte det skulle fungera. Jag åker till tidningen imorgon istället och knogar vidare mot framtiden.

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Rebecka Rakell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB