Startsida / Inlägg

Hur vi tog till oss Whitney Houstons död

av Jan Helin

Whitney Houston blev en amerikansk tragedi som ännu en gång visar hur långt det kan vara mellan framgång och lycka. Är det därför vi blir så gripna? Eller är det våra gemensamma minnen av hur hennes fantastiska röst varit med oss när vi träffat kärleken och tröstat oss när den gått sönder som gör att hennes död berör oss?

Om det kan vi läsa reflekterande artiklar dessa dagar. Låt mig här istället berätta om hur vår nyhetsredaktion blixtsnabbt förstår hur en historia som Whitney Houston berör och hur de jobbar för att snabbt berätta nyheten för dig:

Meddelandet om Whitney Houstons död kom till Aftonbladet via 71 000. En läsare hade plockat upp nyheten på facebook. Reporter Nivette Dawod fick syn på tipset och började kolla. Klockan var en bra bit efter ett i lördagsnatt. Bara några minuter efter första tipset gick telefonerna varma på redaktionen. Läsare som var vakna och ute i svängen ville veta om vi hört något och kunde bekräfta.

Det säger en del om våra nya medievanor. Småtimmarna en lördagnatt. Ändå följer vi nyhetsflödet, i huvudsak via smartphones. Ni vet, kompisen går på muggen. Du står vid baren, surfar in på twitter…

Lite efter två på natten hade vi uppgiften bekräftad. Tipset stämde. Världsstjärnan Whitney Houston var död. Sajtredaktören Micke Andersson hade just hunnit hem och kommit innanför dörren.

Via telefon i taxi på väg tillbaka till redaktionen instruerade han Nivette Dawod så att vi blixtsnabbt fick ut nyheten på sajten. Klockan var nu cirka 02.20 och Aftonbladet kunde som första tidning publicera nyheten online, både på sajten och mobilsajten. Det skulle ta nästan 45 minuter innan närmsta konkurrent var ifatt.

Micke Andersson rensar ettan och gör en nyhetstopp på fullbredd (superetta på vårt internspråk) och fyller snabbt på med ett bildspel och senaste nytt från USA.

Det är nu en knapp timme kvar till deadline för tidningen. Nattchefen Sara Grundberg tillsammans med sena nyhetschefen Johan Edgar planerar fem täta sidor till morgondagens tidning.

Magnus Sundholm lämnar text från Kalifornien till tidningen samtidigt som han uppdaterar nyhetsflödet online. Nivette Dawod skriver nyhetstexten till tidningen. Nöjesbladets Markus Larsson väcks på sitt hotellrum i Göteborg efter en lång arbetsdag på melodifestivalen och skriver en personligt fördjupande kommentar om Whitney Houstons liv och karriär på mindre än en halvtimme.  Bildredaktören Nils Höglander håller koll på det nya bildflödet från USA och plockar fram klassiska bilder på Houston ur bildarkivet.

Redigerarna Linus Werner och Sarah Green tar hand om allt material, sätter rubriker och redigerar sidorna. Allt på mindre än en timme. Det är ett imponerande och fullödigt nyhetsarbete utfört av ett genomprofessionellt team.

Klockan 03.15 lämnar sista sidan redaktionen till tryckeriet. Klockan 04.00 på söndagmorgonen är sajtredaktör Sandra Bygdén och reportern Carina Bergfeldt på väg in för att ta över stafettpinnen. Sajten ska uppdateras, fler nyheter och bakgrunder ska skrivas.

Redan på söndagsmorgonen kan vi mycket konkret se historiska bevis på hur våra medievanor förändras. För första gången någonsin registrerar våra system under en enskild timme (mellan klockan 07.00 och 08.00) fler unika användare på vår mobilsajt än på vår www-sajt.

Mobilsajten når under söndagen ett nytt dygnsrekord med 875 000 unika användare. Den raka nyhetsartikeln om Whitney Houstons död drar under ett par timmar över en miljon klick (mobilt + www).

När söndagen är slut har över en kvarts miljon människor gått ut och köpt tidningen.

Skärmavbild 2012-02-13 kl. 19.05.58.png
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB