Prisvinnande samarbete på Aftonbladet
avAtt göra bra journalistik kommer först. Att sälja måste dock komma lika först. Annars uppstår inte den nödvändiga och kreativa dansen mellan siffror och bokstäver i ett tidningshus. I går prisades fyra medarbetare på Aftonbladet som tillhör de allra bästa i branschen på att förstå det.
Sportchefen Håkan Andreasson, Pontus Carlgren, biträdande sportchef web och tv-chefen Nicklas Hermansson.
Och årets säljare Martin Bolter.
Genom kreativa nya tv-format har sportredaktionen i samarbete med annonsavdelning och sälj lyckats börja formulera ett intressant svar på miljondollarfrågan i hela mediavärlden: Hur ska journalistik finansieras i en digital värld? För detta belönades de i den internationella tävlingen Schibsted Sales Awards i går.
Håkan, Pontus och Nicklas vann pris för årets prestation. Martin för årets säljare. Nästan 700 Schibstedmedarbetare från hela världen var på plats i Stockholm i går för Schibsted Sales Awards.
Motiveringen för Håkan Andreasson, Pontus Carlgren och Nicklas Hermansson:
”Vinnarna av årets säljprestation har förstått vikten av samarbete mellan olika avdelningar för att skapa ett större värde för både läsare och användare, samt för annonsörer. Utan att ge avkall på den journalistiska integriteten skapar de ett sammanhang där läsare och användare tillsammans med annonsörer möts – och trivs.”
Motiveringen för årets säljare Martin Bolter:
”Årets säljare har under året fortsatt att öka säljet och skapat fantastiska resultat tillsammans med sina kunder. Årets säljare har en ödmjuk säljstil som tillsammans med sin presentationsteknik är i världsklass. Årets säljare hjälper gärna sina kollegor och är ett stöd för hela sin avdelning. Årets säljare är en förebild för alla säljare i Shibsted Media Group.”
Så vad exakt har de gjort för att förtjäna dessa fina priser? Svaret på den frågan ska vi gärna ge mer i detalj vid tillfälle. Men exakt i detalj är faktiskt lite av hemligheter ännu. Det är i stora stycken det som gör att Aftonbladet är det mediehus i Sverige som är först till framtiden och står bäst rustat för den digitala revolution som sveper genom alla tidningshus.
Förr var relationen mellan sälj och redaktion ganska enkel. Vi skrev artiklar, tog bilder och redigerade dem med annonser placerade bredvid i papperstidning – klart.
Den gamla tiden hade sina fördelar i tydlighet och enkelhet. Inte minst internt för oss på redaktionen. Den nya tiden är betydligt mer spännande och erbjuder helt nya möjligheter. Den är också väsentligt svårare.
Därför är det oerhört glädjande att tre redaktionella medarbetare belönas i ett sammanhang som Schibsted Sales Awards. Att Martin Bolter är ett geni visste vi förvisso redan. Men att man nu också förstått det i ett internationellt perspektiv i koncernen är lika glädjande.
Här är bilder på fyra glada boys från i går kväll:
Mad Men för 2000-talet. Nicklas Hermansson, Håkan Andreasson och Pontus Carlgren. |
Årets säljare: Martin Bolter! |